Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av malte74
#973526
På min -00 S70 2.4 140hk så strular nivågivaren för kylvätska. Den irriterande röda lampan lyser konstant..så självklart bytte jag givaren men problemet kvarstår, med den skillnaden att det nu tar ca 5s innan den tänds..
Så..om man får felsignal trots att givaren är bytt (om den nu fungerar.. Den är alltså helt ny men det är ju ingen garanti), var börjar jag då att felsöka? Är det värt att köpa ytterligare en givare och testa med den (de är ju inte så dyra) eller finns något annat potentiellt problem jag bör kolla först?
av malte74
#973553
Lucif3r skrev:Du kan ju börja med att mäta givaren. Om jag inte minns galet är den öppen när det finns vätska och stängd när nivån sjunker under en viss nivå. Givaren är alltså bara av på/av typ.
Verkar den fungera så är det väl dags att felsöka kablaget.
Jo, kablaget kan man ju slå ett öga på.. Jag har inte kollat det alls, faktiskt. Vet inte riktigt var det tar vägen efter kontakten men det lär ju ge sig om man kikar lite.
Kollar lite smidigt i morgon, och skulle det inte ge något så hämtar jag ytterligare en givare på fredag och ser om det löser problemet innan jag ägnar helgen till att gräva djupare. Inget stort problem, tempgivaren funkar ju som den ska. Bara irriterande..
av vigg
#973575
Ja, den där rackaren är bättre än vad de flesta tänker på. Ytterst få sitter och glor på tempmätaren.
Denna ger ju en tidig varning medans det inte är försent så att säga. Mkt lättare att uppmärksamma en lampa som tänds.
#1197460
Kena skrev:Kolla så flottören flyter i kärlet. Den funkar som ett flöte med en järnbit på och kan fastna i botten.
Fantastiskt!
Exakt det som har hänt min 855. Sensorn ser till att det lyser rött i instrumenteringen pga att flottören ligger i botten.
Tog bort expansionskärlet och spolade rent.
Flottörhelvetet vill dock ligga som ett betongblock på botten när jag fyller på och testar.
Är det nu dags för kreativitet och självständighet och pilla in något skit så flottören tvingas upp och man lurar/ visar sensorn att flottören är uppe?
Den rör sig snyggt när jag vrider och vänder på den i luften men när jag fyller på vatten så ligger den död i botten.
Har ni upplevt att en flottör har tagit självmord genom dränkning förut?
Lura den eller kolla in skroten?

Mvh
Ägaren
#1198158
Nexus skrev:Köp nytt kärl. Handlar ju om småpengar..
Hej Nexus,

Du har så rätt.

Nu är det lite som så att det håller på att bli en grej att fixa bilen själv med minsta möjliga resurser. Jag vet inte om hon klarar nästa besiktning.
Bilen är helt djäkla underbar som arbetshäst och har fått kärlek med ny vattenpump, fjädrar osv, osv.
Ett redundant system såsom nivågivaren har ju tempmätaren i instrumenteringen som "skydd".
En god vana som jag alltid har är också att "pop the hood" ofta och kolla olja, vatten, bromsvätska, servo osv för att vara hyfsat säker på att hon tar en sväng till utan att gnälla.

För övrigt, det gick alldeles utmärkt att snett sticka ner ett plaströr i expansionstanken i/ genom springan där flottören rör sig upp och ner. Pinnen lyfter nu flottören så sensorn läser av en högre nivå och Voila, lampan slocknar.
Nu sitter pinnen snett i expansionstanken och vilar i/ mot kanten i hålet (gängningen för locket) så det går att lyfta bort pinnen.
Tänk på att klippa ner pinnen så den inte tar emot i undersidan på locket för "övetrycksmekanismen" i locket går ner en bit när man gängar på och tar då emot/ hindrar en stabil ditskruvning.

En gammal Volvo, det är fanimig svårt att slå!
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1355207
Nu har jag skotta upp ett gammalt lik här :-) . Jo jag har läst att man kan byta givaren i burken utan och tappa ur nått kylvätska?.
Antar att kontakten sitter under burken och även att givaren tas ut under burken?.
Hur mäter jag kablarna till givaren?.

Bakgrund var ute en vända igår kväll plötsligt tänds lampjäveln fimpa motorn direkt in till vägkanten upp med huven.
Hade förväntat mig strul men nivån var lite över max o tryck i systemet allt såg bra ut körde vidare med lampan. Ställde bilen nåra timmar sen på väg hem var lampan släckt o är det än. Men detta kommer säkert hända igen.
Testade o stänga av o på motorn lampan var släckt några sekunder sen lös den men som sagt just nu är den släckt.

det där är ju samma tugg varje gå[…]

Kalibrering behövs bara under vissa föru[…]

Som Binkie aäger svårt när du inte[…]

Oljafråga

0W använder bifabrikanten endast för att[…]