Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kentcl
#962774
Hur hittar man bilens motornummer. Jag har för mig att jag sett en lapp på kamremskåpan, men den har tydligen ramlat bort. 850/xc70 har ju flera motorvarianter, 10 eller 20 ventiler, mekanisk kamremsstyrning, elektronisk styrning av max hp, 140/170 hästar (-00). Det kan väl ge ett stort antal varianter och när man ska köpa från bilskrot eller dylikt så är väl bra att kunna hitta motorvarianten. För att inte tala om att samma motor kan heta B5244, B5254 där man då sista året erkände att det var en 2,4 liters-motor inte 2,5 .
//Kent
Användarvisningsbild
av robban67
#963140
Hej

Ring Bilia , de kan få fram motornumret, dvs serienumret , gjorde det precis igår / skärtorsdag för att beställa kamremspkt till en kompis v70-98.

Det var inga problem att få det .

Annars sitter det instansat precis ovanför vattenpumpen, på godset i själva pumphuset , jävligt tajt att se som ovan säger ....

mvh

Robban
av kentcl
#963691
Hej
Det verkar som om Volvo har gjort allt så komplicerat som möjligt när man bytte från 850 till V70N, via S/V70.

Vad gäller motorn så står det Volvo DOHC på en 850 från -94 som ger 103 kW, med motor B5252S (10 ventiler).

När man bytte till S/V70 (I), 1997, så använde man samma? motorer fram till 1999.

1999 (årsmodell 2000) så bytte man som sagt till B5244S2 som den minsta motorn med 20 ventiler och 103 kW.
Nästa storlek på (sug)motorn hette B5244S, också 20 ventiler men med 125 kW. Så vad är skillnaden och anledningen till att jag överhuvud taget intresserar mig för detta, är vad skillnaden är och om man kan byta mellan motortyperna. Vissa säger att skillnaden enbart ligger i programvaran (för att kunna presentera en snikvariant).
En annan aspekt är att Volvo i årsmodell -00 satte in mekanisk ventiljustering, men om det var på båda motorvarainterna vet jag ej.
Dessa båda motorvarianter skulle sedan bli de sugmotorer som presenteras i nya årsmodell -2000, B5244S och B5244S2.

Jag har inte hittat var serienumret sitter, med att det skulle sitta instansat på godset i själva pumphuset,, verkar ju knepigt eftersom vattenpumpen byts i samband med kamremsbyte.

Jag ska försöka ringa Bilia efter helgen får vi se om dom lämnar ut serienumren, men det låter tveksamt eftersom dom då missar en kund på köpet.

Mvh Kent
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#963858
Du har fortfarande inte sagt vad du har för årsmodell... Men 140hk och 170hk motorn i 99-00 är identiska och där är det bara programvaran som skiljer.
10V är helt annorlunda och går ej byta till något annat utan att byta hela styrsystemet samtidigt, vilket du inte ens får.
av kentcl
#963867
Ursäkta:
En S70 -00, 170 hk
En V70 -00, 170 hk
Två V70 -00, 140 hk

Angåeende placeringen av motorns serienummer, någon som vet exakt var det sitter.

//Kent
av kentcl
#963974
Jag förstår var numret ska sitta, däremot är mina ögon inte tillräckligt skarpa för att jag ska se något där. Jag får prova med Bilia, men jag är rätt tveksam att dom lämnar ut numret, det kan ju leda till att man köper reservdelar på andra ställen än hos dom.
I alla fall, stort tack för hjälpen, jag ska byta ut en motor (bra B5244S2) som sitter på en skrotfärdig bil mot en fin bil med en B5244S som skurit.

//Kent
Köpråd

Hej jag funderar på att köpa en ny bil.[…]

Dörrlås V-fram

Hej. Kolla kabelhärvan mellan karossen och d&[…]

Köpråd V60 etanol

Köp en nyare Saab istället, fullt med 9-[…]

Nytt avgasrör B234F

Behövde inte dom grejerna som var slut p&arin[…]