Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#962449
Billigaste alternativet är nog också att byta motor, eller iaf underdelen.
Ditt nuvarande behöver ju borras, få nya kolvar, nya ringar, ev. nya vevstakar om någon krökt sig, och då lär du ha nya lager också.
En rätt saftig kostnad, men och andra sidan har du sen en underdel som är i betydligt bättre skick än något du någonsin kommer hitta på skroten.

Själv skulle jag skaffa ny motor om jag inte hade möjlighet till att ha bilen stående en längre tid.
Eller ja, jag skulle nog skaffa ny motor så bilen gick att använda, men behålla den gamla och renovera den när andan faller på. Men då har ju jag en T5a också, så det finns ju mycket fördelar med ett renoverat block jämnfört med en ren bruksbil utan turbo t ex.
#962618
Hej

Jag tycker att du ska ta en funderare på om bilen ens är värd att laga.
Byta motor och kylare kostar en hel del, och det är inte så lite arbete.

Blir det sen verkstadsjobb, så är det ekonomiskt vansinne.

Svårt att köpa en motor med "bra historia" under 3000kr, och sen en kylare (den läcker ju), och det blir alltid nåt mer man inte räknat med.
Det springer iväg med pengar.

Du kan ju köpa en väl fungerande nybesiktad 850 (sedan modellen iaf) för en bra bit under 10.000kr och sen flytta över de ev bättre sakerna på den "nya" och sen skicka gamla bilen till skroten, och spara besvär, för ganske blygsam merkostnad än byte till begagnad motor + kylare. (om du byter själv)

Micke.
#962693
Kommer nog göra en sista nödlösning, som jag är ganska säker på inte kommer funka. Tänkte rensa vevhusventilationen o se om jag missade nått sist, byta olja och köra e85, funkar inte det så blir det nog avställning. Jag e jävligt sugen på att renovera blocket för det e ju roligt att skruva o man lär sig otroligt mycket av det

Härligt snabbt agerat!

Felmeddelande på antisladd

Hej! Börja med att kolla att någon ce[…]

Weber 32dir på en b20

Skumt, B20A har enkel förgasare, oftast Strom[…]

Div delar till Volvo 740/940

Baklampor till Volvo 944, (bakluckan), vä och[…]