Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kaffesump
#961531
Hejhej!
Gäller en s80 -99
Ibland när jag startar bilen så måste jag ge den gas innan den dör och ibland startar den utan problem alls. När jag har kört hårt med bilen och ska starta upp den dagen efter måste jag ge rätt ordentligt med gas för att den inte ska dö vid uppstart, lite som att den tappar orken.
Händer även när jag trycker ner kopplingen och ska växla så dimmar den ner alla ljus och börjar vibrera lite lätt i ratten, typ som att "Nu orkar jag inte mer". Detta har enbarts varit vid kallstarter än sålänge..

Har en lampa som lyser i bilen som indikerar på lambdasond fram, förvärmningsenhet. Men problemet har funnits innan lampan började lysa.

Några tips på vad det kan vara innan jag lämnar in för att fixa lambdasonden?

Tacksam för all hjälp jag kan få!
#961535
Börja med att läsa ut felkoder ur bilen, för det är nämligen därför lampan lyser.
"lambdalampa" = motorelektroniklampa = lagrade felkoder
#961559
TobbeViktor skrev:Börja med att läsa ut felkoder ur bilen, för det är nämligen därför lampan lyser.
"lambdalampa" = motorelektroniklampa = lagrade felkoder
Dom gjorde detta på Mekonomen men fick enbart ut främre lambdasond, förvärmningsenhet. Men problemet har ju varit där sedan tidigare och finns inga felkoder
av *pettson*
#961595
kaffesump skrev:
TobbeViktor skrev:Börja med att läsa ut felkoder ur bilen, för det är nämligen därför lampan lyser.
"lambdalampa" = motorelektroniklampa = lagrade felkoder
Dom gjorde detta på Mekonomen men fick enbart ut främre lambdasond, förvärmningsenhet. Men problemet har ju varit där sedan tidigare och finns inga felkoder
Det var väl inget litet fel. Menar.. det värde som styrdonet ställer in sej på vid körning används sen vid start. När bilen genomgått vissa faser så börjar regleringen om igen. Nu är regleringen spärrad och står på ett enda värde oavsett hur bilen körts. Då blir det som det blir. Så du får välja mellan att leva med att bilen inte går som den ska till nästa besiktning, eller så verifierar du förvärmningsfelet och byter sonden till en ny likadan. Med likadan menar jag med samma sort och orginalnummer, alternativt en som motsvarar sammma orginalnummer. Det går alltså inte att inhandla en billig sond på måfå och tro problemet blir löst.
#961597
*pettson* skrev:
kaffesump skrev:
TobbeViktor skrev:Börja med att läsa ut felkoder ur bilen, för det är nämligen därför lampan lyser.
"lambdalampa" = motorelektroniklampa = lagrade felkoder
Dom gjorde detta på Mekonomen men fick enbart ut främre lambdasond, förvärmningsenhet. Men problemet har ju varit där sedan tidigare och finns inga felkoder
Det var väl inget litet fel. Menar.. det värde som styrdonet ställer in sej på vid körning används sen vid start. När bilen genomgått vissa faser så börjar regleringen om igen. Nu är regleringen spärrad och står på ett enda värde oavsett hur bilen körts. Då blir det som det blir. Så du får välja mellan att leva med att bilen inte går som den ska till nästa besiktning, eller så verifierar du förvärmningsfelet och byter sonden till en ny likadan. Med likadan menar jag med samma sort och orginalnummer, alternativt en som motsvarar sammma orginalnummer. Det går alltså inte att inhandla en billig sond på måfå och tro problemet blir löst.
Se på fan, man lär sig något nytt varje dag. Får bli att byta hos Mekonomen direkt då i hopp om att det släpper, tack!
#962872
var inte för säker att det är lambdan som är paj,har varit med om två st -99:or som styrboxen inte gav ut minus signalen till förvärmningen av lambdan..den ena var det kabelbrott mellan box och lambdan,den andra var det fel på boxen....inte för att måla fan på väggen,men bara så du vet..
Bältesvarnare

Är väl bara på passagerarsäte[…]

Just det, tillägg… Kollade EGR bö[…]

Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]