Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av andreasw
#961257
Halloj!

Har nyss kokat min termostat ifrån biltema. Det jag nu undrar över är hur jag ska tolka resultatet.

Termometern jag använt kanske man inte kan lite på riktigt. Det är en 20krs kötttermometer ifrån Jula!

Men iaf, det är en 90 graders termostat inköpt på biltema.

Jag började koka upp vattnet och observera resultatet. Ingenting av vad jag kunde se hände fram till ungefär 90 grader. Då började termostaten öppna.
Den ska inte öppna mer än vad styrpinnen tillåter antar jag?

Jag har läst att termostaten ska börja öppna redan vid 80 grader. Men det såg inte ut som min gjorde det. Men gör det någonting med tanke på att den började öppna vid cirkus 90 grader? Får säkert ha någon felmarginal med termometern också. Kanske öppnade på 93, eller 88 också.

Mvh
Användarvisningsbild
av P210
#961265
Den fungerar som den ska, heter den 90 graders ska den öppna vid den temperaturen, kanske börjar öppna ett par grader innan men inte redan vid åttio! Och när du kokar upp vatten i en gryta så stiger ju temperaturen snabbt, den ligger ju inte kvar länge på " varje grad", varken köttermometern eller termostaten hänger väl med, svårt att veta vad som händer vid exakt vilken grad!
Senast redigerad av 1 P210, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av andreasw
#961281
Lucif3r skrev:Du har du läst åt h-e fel. Termostaten ska börja öppna vid 90C, och vara helt öppen strax över 100C(102 eller något sånt).
Så det är inga konstigheter med din termostat.
P210 skrev:Den fungerar som den ska, heter den 90 graders ska den öppna vid den temperaturen, kanske börjar öppna ett par grader innan men inte redan vid åttio! Och när du kokar upp vatten i en gryta så stiger ju temperaturen snabbt, den ligger ju inte kvar länge på " varje grad", varken köttermometern eller termostaten hänger väl med, svårt att veta vad som händer vid exakt vilken grad!
Okej! Vad bra, då fungerar den alltså som den ska! Termometern hänger nog bra med i temperatursvängarna, det är digital. Men menar mer om den visar rätt temp, men jag gissar på att det finns en felmarginal på några grader.

Tack för era svar! Då kan jag med gott samvete installera denna i samband med kylarbyte + spolning av automatlådan!

När jag ändå har er på tråden, finns det någon glykol man kan blanda med alla "färger"? Eller funkar det bra om man använder samma färg av glykolen som fanns där innan?

Mvh
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#961289
Har biltemas termostat i min bil sen några månader tillbaka och den fungerar utmärkt. Förut pendlade tempen lite men nu ligger den perfekt.
av rid54
#961290
Det finns hur mycket som helst att läsa om "färgen på kylarglykol". I princip säger den ingenting om vätskans egenskaper. Kolla din instruktionsbok om det finns någonting som liknar krav på kylvätska och följ i så fall dem. Annars köp en etylenglykol avsedd för moderna motorer och för sinnesfridens skull skriv ned vilken typ du köpte så du kan komplettera. Det spelar inte så vansinnigt stor roll om man blandar lite olika sorter, så länge man inte blandar i propylenglykol, men det är heller inte fel att ha ordning på vad man häller i. Och, som sagt, färgen är inte mycket till ledtråd...
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#961296
Den som är röd tror jag heter G12 och den kör VW, Audi, Skoda och Seat om jag inte missminer mig :) är det inte G10 eller G11 som är blå? Vet bara att blå och röd glykol får absolut inte blandas med varandra.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#961306
När du ändå ska byta kylare så töm ur all kylarvätska och spola igenom motorn med vattenslangen en stund, efter det så kan du ju ha i vilken typ av glykol som helst, typ.
Sen är det ju bara att fortsätta med samma typ av glykol när du behöver fylla på.
av MickeM
#961324
Ja, så gör man.

Tänk på att ALLT det som kommer ut vid genomspolningen skall tas om hand.
Inte bara för miljön, utan också hundar, katter, småbarn osv.
Det smakar sött, men är giftigt.

Micke.
Vindrutetorkarmotor

Jag har vdb länken förut, men här[…]

Köpråd V60 etanol

Jag funderar på att köpa en V60 som g&a[…]

Yttertemperaturen har stor inverkan hur mång[…]

Bältesvarnare

Det är en 850 från 96.