Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sandraljungberg
#961041
Har en V70-00 som har något ABS fel antagligen för när ABS lampan lyser är bromsarna perfekta men när ABS lampan inte lyser så är bromsarna skit kassa och det går knappt och bromsa. Om ABS lampan lyser så lyser anti-spinn lampan samtidigt.
Vet inte hur jag ska förklara hur det känns när man bromsar när lampan är släckt men det är som om ABSn går in och ibland låser sig pedalen och blir helt stel.
Har bytt givare fram och nya belägg men verkar ju vara något elektriskt fel.
Har även bytt ABS enheten.
Någon som har liknande problem eller vet vad det kan vara?
av SubMarine
#961059
Kolla så att inte dina ABS-kransar som sitter på drivknuten har sprickor i sig. Låter som en trolig orsak.
av sandraljungberg
#961688
Har kollat felkoderna då ABS lampan lös och då visade den att det var givaren höger fram så den bytte jag ut och då slocknade alla lampor och bromsarna började facka igen. Har ny bytt bromskivor och belägg fram men det hjälpte inte så vet inte riktigt vad jag ska göra nu :x
av Kena
#962037
Tycker det är såpass knepigt fel du har så jag rekommenderar att du åker in till en verkstad och ber om hjälp. Bromsar som inte funkar är väl inte direkt något man experimenterar med. HAr du sedan lite skruvarskills så kanske du själv kan laga det fel verkstaden hittar.
Användarvisningsbild
av taxi
#962460
Jag tjatar lite här också: Med en multimeter och forumets sök-funktion så kan man ta reda på detta problem också.
Lämnar man in bilen till en verkstad är risken stor att dom byter dyra delar på måfå. Eller ja, det kanske är jag som är pessimistisk..
Användarvisningsbild
av taxi
#962464
...och nu fick jag lite tid över: En givare kan fungera perfekt, men skulle den hamna ett par millimeter längre från kransen så får man detta problem. Likaså om en krans är sprucken. Detta visar sig inte när du mäter resistans/impedans på givaren, du måste mäta växelspänningen som givaren alstrar.
Eller titta noggrant på kransarna tills du hittar felet. Fördelen med att mäta först är du vet vilket hjul du ska titta bakom.
Det faktum att bromsverkan upplevs försvinna tyder på ett framhjul, det känns inte så tydligt när det är bak. Fram sitter kransarna mer utsatta på drivknutarna.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#962465
taxi skrev:Eller ja, det kanske är jag som är pessimistisk..
Måfå är väl kanske liiiiite att ta i, dom byter ju det felkoden pekar på, vilket ofta är åt h-e fel :P
Men annars håller jag med, felsökning verkar vara en bortglömd konst nu för tiden. På det sättet var det ju faktiskt mycket bättre på den tiden diagnostik inte fanns, eller var väldigt begränsad, då man var tvungen att felsöka 'manuellt' istället för att blint gå via en dator. Och andra sidan, i rätt händer är datordiagnostik otroligt bra då det ringar in området som felar iaf.

Den populäraste delen att byta på måfå lär ju iaf vara lambdasonden, bara för att den(på våra bilar) icke-existerande lambdalampan lyser :)
Gärna byter man till en sond som inte alls passar bilen också.
Bältesvarnare

Det är en 850 från 96.

Haha, ok.. jeg er ikke alene. Her ser jeg at n&osl[…]

12,7 är det i ett fulladat batteri., 12,4 ca,[…]

Vi som beställt EX90

Nu verkar det som sista hindret är bortrö[…]