- sön 22 mar 2015, 21:54
#959913
Håller på med byte av drivknut 855a höger sida. Allt har gått bra fram tills nu. Drivaxeln lös och i skruvstäd, gamla knuten bortmonterad, nya knuten infettad, damask och damaskklämmor på plats, ny låsring på plats på axeln och så dit med nya drivknuten. Då blir det tvärstopp. Nya knuten vägrar "gå över" låsringen. Prövar att nypa ihop den och samtidigt mha granne dunka på drivknuten. Tvärstopp. Kännas som att låsringen har för stor diameter. När skänklarna på den är ihopnypna max och tar i varandra är ändå låsringens ytterdiameter utanför splinsens inre diameter. Med tvärstopp som följd. Drivknuten går helt enkelt inte på drivaxeln längre än till låsringen. Och ja; jag prickar "öppningen" i drivknuten mot låsringens öppningsskänklar. Gör jag något idiotfel? För lite våld på drivaxeln? Mkt tacksam för tips. Har inte hittat problemet beskrivet I hittills googlade trådar och youtubeklipp. Har börjat luta åt att jag gör något idiotfel. MVH / L-G