Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ECChatare
#959913
Håller på med byte av drivknut 855a höger sida. Allt har gått bra fram tills nu. Drivaxeln lös och i skruvstäd, gamla knuten bortmonterad, nya knuten infettad, damask och damaskklämmor på plats, ny låsring på plats på axeln och så dit med nya drivknuten. Då blir det tvärstopp. Nya knuten vägrar "gå över" låsringen. Prövar att nypa ihop den och samtidigt mha granne dunka på drivknuten. Tvärstopp. Kännas som att låsringen har för stor diameter. När skänklarna på den är ihopnypna max och tar i varandra är ändå låsringens ytterdiameter utanför splinsens inre diameter. Med tvärstopp som följd. Drivknuten går helt enkelt inte på drivaxeln längre än till låsringen. Och ja; jag prickar "öppningen" i drivknuten mot låsringens öppningsskänklar. Gör jag något idiotfel? För lite våld på drivaxeln? Mkt tacksam för tips. Har inte hittat problemet beskrivet I hittills googlade trådar och youtubeklipp. Har börjat luta åt att jag gör något idiotfel. MVH / L-G
av r189
#959921
Nu var det iofs rätt länge sen jag bytte drivknut på nån bil, men har för mig att det var ett spår som du sätter låsringen i på själva knuten innan du monterar den på själva axeln.
Och då säger det klick så är det klart.
av ECChatare
#962960
Ursäkta att jag lömde svara när problemet löst sig. Jag gjorde ett idiotfel: Satte låseingen på drivaxeln istället för inne i drivknuten. Med ringen på rätt plats gick allt som tåget. Kanske ett tips om nån annan gör samma fel..
Köpråd

Jag kör V60 D4, på 70/80 väg 0.42l[…]

Löjliga priser XC70

Det är inte bara den branschen. Jag uppdatera[…]

Service

Gjorde storservice förra året på […]

Det finns fler trådar om liknande problem. D[…]