Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av BGA
#959192
Kan bekräfta att MM spjällhus fortfarande är ett problem. Skrotarna i Skåne, Halland som jag brukar besöka är tömda på dessa spjällhus. På sätt och vis kan man väl tänka att Volvo uppnått sitt mål med att montera undermåliga (vilket dom helt säkert visste - dock hade dom otur denna gången - dom blev föör dåliga). Målet var och är att få bort bilen efter 10 år. Vem byter spjällhus för 10 tusen hos Volvo för en bil som är 10 - 15 år och värd 5 tusen kronor.
Några frågor:
Är spjäll med gul etikett bättre än dom gamla med vit? Vad är skillnaden?
Läste på ett US forum en lista över vilka spjällnummer som satt på de olika Volvomodellerna. Någon sett en sån lista?
Finns oxå en lista över spjällnummer som var utbytbara mot varandra utan att behöva programmera om bilen?
Via VIN - koden skulle man oxå kunna hitta spjällnummer?
Vilka alternativ är bäst om man vill ha ett kontaktlöst TPS ? ATECH2 ? Dessa verkar vara byggda i Tyskland och verkar vara billigare där än i Svedala. Varifrån får man dom billigast?
Jag har letat i Nordamerikanska, UK, Tyska och Svenska Volvo forum. Där finns massor av ETM information, men ingen sammanställning av all väsentlig info. En del sammanfattning finns oxå på en annan avdelning på Jagrullar.
av TobbeViktor
#959897
Tror skillnaden mellan vita och gula är tillverkaren. De tidiga vita var Magneti Marelli och de senare Bosch (02 ->). Inte säker på S70 dock, bara vad jag läst. Det volvo gjorde som första åtgärd var att ändra toleranserna mjukvarumässigt på de felaktiga spjällen, så att de "gick" utan att klaga över fel.
Vet inte hur känsliga de är mjukvarumässigt. Köpte ett begagnat med gul etikett från bildelsbasen till min, men då hade den suttit på en bil med samma motor och styrsystem. Funkade bra fram till det också lade av hårdvarumässigt.
Köpte då ett ombyggt renoverat från atech2. Bara att smacka i, och sen gick bilen bättre och mjukare.
Det enklaste är väl att skicka det spjället du har till atech2 och låta dem renovera och bygga om det, och sen få tillbaka det, då har du ett fungerande spjäll med en mjukvara som garanterat funkar med din bil.
Mycket bra snabb service från atech2. Rekommenderas.
av SubMarine
#959899
Det är samma tillverkare (Magneti Marelli) på spjäll med vit och gul etikett och grundkonstruktionen är samma. Jag skickade in mitt spjäll till Atech2 som renoverade det just för att veta att mjukvaran skulle stämma mot motorstyrsystemet.
av Kena
#963572
Jaha, då var det min tur. Etm lampan tändes i helgen och kollade felkoder, P0225. Det är väl lägesgivaren till spjället får man förmoda? Mjukvaran är uppdaterad för längesedan till den som gjorde att Volvo klarade garantitiden och spjället är rengjort för ca 2000 mil sedan.
Finns det någon som testat byta lägesgivaren själv och fått det att funka? Såg att det fanns något lödkit på ebay för ca 1000kr och eftersom jag delvis är uppväxt med att skruva isär saker och löda ihop andra saker så borde det väl inte vara något större bekymmer.
Sök på Volvo och etm på ebay så dyker kittet upp, funkade inte att klistra in länk från telefonen

Hej på er Hjälper barnbarnet med hans E[…]

Eftermontera bluetooth v70 2012

Tjena. Man kan använda begagnade prylar helt […]

Det är inte så att det räcker med[…]

Vilken motor är det frågan om, bensin e[…]