Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jeg46
#954824
Kollat priser på kamremskit utan vattenpump Volvo 850-95 Orginal hos volvohandlaren 1800 kr Skruvat .se 675 kr den billigaste det finns även dyrare där Vad skiljer på dessa remmar annat än priset törs man köpa den billiga :D
av hno12
#954839
Jag är ingen expert, men när det gäller något så viktigt som kamrem eller maskinellt överlag så skulle jag undvika skruvat.se
Det är i sådana fall mer värt att köpa original med garanti eller kanske t.o.m. kolla ebay.
av areg
#954872
Volvoverkstaden här i stan tog ca 2000 monterat och klart. Fanns ingen anledning att jäklas själv då.
av *pettson*
#954976
Jag vet inte vart man börjar.. men först.. om ni ska göra en jämförelse.. VAD INGÅR i kamremskitet? Det finns ingen som säljer en REM för 2000 spänn, däremot en kamremssats..
Volvo.. byter INGEN KAMREMSSATS för 2000kr inkl material. Däremot byter man REM..
Man måste ha klart för sej vad som ska göras på bilen.
VET DU? Vad som byttes förra gången?
Vid vilken intervall är det vi pratar om? Vad ska bytas?
ÄR du beredd att ta ytterligare tid och kostnader?

Gillar man ett billigt byte, tja då byter man rem, sen kan det ju ta 500 mil innan en rulle behöver bytas.. det kan ta 1000 mil innan en annan rulle behöver bytas.. Och så kan det ta 3000 mil till innan vattenpumpen behöver bytas. Ja förlåt.. volvo anser att den är outslitlig, men det håller inte alla mina mektimmar och kollegor med om. Volvo tycker att det som felas, ska bytas. Men det förutsätter ju att DU vet vad det handlar om och söker verkstad ögonblickligen när nåt hörs. Du får också betala upp till tre ggr för tre delbyten..
OM du vill att jobbet ska göras EN ENDA GÅNG till att börja med, då ska det minst vara ett kamremskit innehållande rem, löprulle, spännrulle och låsbricka.
Samt att ni själva ska vara kapabla att avgöra om hydralspännaren är i okej skick att göra sitt jobb. VET NI INTE när pumpen är bytt, då ska den bytas samtidigt. Den byts sen vartannat kamremsbyte. Man byter ALLTID i förebyggande eftersom att få stopp på något i kamremstransmissionen med stor säkerhet ger ett topplocksras... i bästa fall. Jag förutsätter att folk INTE är proffs på motorer för att höra ett problem tidigt.

Fabrikat..
Ja mycket dumt har jag läst.
Biltema tillverkar inga remmar.. Tidigare sålde man Goodyear då ansågs minsann biltema ha en egen kinesfabrik som bara tillverkade skit åt dom. Men det är samma (s)kit du kan köpa över hela världen, även om det är svårt att förstå.
OPTIBELT är en enorm tillverkare som också finns globalt, dom tillverkar inte sämre (s)kit åt biltema än någon annan. OCH INGEN kamremstillverkare har önskan att få betala tusentals motorer som remmen brustit på. För det är ju följden av att tillverka skit som pajjar inom garantitid..
Rent ut sagt.. vem ni köper det av och vad kitet heter är inte avgörande för någon som helst kvalitet.

Vad gäller garantier.. INGEN av er, oavsett var ni köper kitet kommer att få mer än en rem på garantin om något händer, tja stannar en rulle får ni väl remmen och rullen.
Det som gäller är fackmannamässig montering med dess dokumentering för att kunna gå vidare.
Ni kommer ingenstans med någon alls, även om ni köpt ett kit för 4000 med täljguld i lådan. Ni gör allt detta hemma på egen risk och inget annat.
Kan ni däremot styrka att ni har en mekanikerutbildning eller motsvarande, att ni dokumenterat bytet med någon form av logg, och sedan nåt intyg på att ni tidigare bytt på modellen något 100 tal ggr med för tillverkaren avsedd utrustning. Då ligger ni bättre till.
Är ni inte där så är det endast ert eget samvete ni dövar genom att gå och köpa märke och dyrt.
TIPS: Ett goodyearkit kostade 227kronor i inköp förra året.. Ett optibelt 236kronor, på grossistnivå alltså..
Apropå.. GATES är ju skräp, det vet ju alla.. det innehåller en GATES rem och INA rullar...
SKF är täljguld.. Den innehåller.. GATES REM OCH INARULLAR... Men kartongen är i alla fall blå och vacker och drygt 250spänn dyrare.
SKF rullar finns att köpa, men det är stämplat INA på dom..
Ett SKF kit kostar 300kr.. Så där dog iden om att pengarna gick till kvalitet ju dyrare kitet är.

Men visst i slutändan är det ert eget val. Det här fungerar precis som med oljor och allt annat.
Den reklam som satt sej i ert huvud, det märket gäller och är sååå mycket bättre än andra märken.
av PederL
#954985
Då får jag hoppas att min kamremssats ink spännare o rulle (981 kr) som jag nyss beställt från Skruvat håller då, vattenpumpen köpte jag deras dyrare variant med SKF -lager (862 kr) . Detta är ju till min V70 - 00 classic.
av PederL
#954988
Tycker också det är självklart att ALLT som har med remmen att göra byts när intervallen som i mitt fall är 15000 mil. Dumt att snåla när man ändå har allt isär och riskera ett ev senare haveri.
Bältesvarnare

Är väl bara på passagerarsäte[…]

Just det, tillägg… Kollade EGR bö[…]

Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]