Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#954767
Hej!
Postar det här inlägget under 850/V70 för att det är en sådan motor det är fråga om.
Jag har under den senaste tiden haft ett problem med min bil, nämligen att den vägrar hålla tomgången den första minuten vid kallstart. Vid första startförsöket så dör motorn innan den knappt hunnit gå ett varv. Vid andra startförsöket så går den 6-7 sek innan den dör. Om man då istället ger så mycket gas så man håller den på 1500-2000 varv i knappt en minut så håller den tomgången av sig själv sedan.

Igår läste jag en tråd om en bil med likadan motor som hade samma problem, och på den verkade det som att tomgångsmotorn kärvade medans den var kall. Det nämndes även att man gjorde rent runt gasspjället. Det tyckte jag lät bra så jag demonterade tomgångsmotorn för att smörja upp den. Men när jag kände efter först med fingrarna och sedan med en mejsel så tyckte jag att den gick hur lätt som helst, sprutade ändå i lite WD40. Sedan spänningsmätte jag i kontaktstycket med tändningen på.
- 12V+ på mittre stiftet
- Jord på båda sidor om det mittre stiftet
Sedan gav jag tomgångsmotorn spänning direkt från batteriet enl. ovan för att se att den öppnade/stängde helt och hållet. Först öppnade den helt och när jag sedan vände på spänningen så stängde den helt - då bör den vara ok tänkte jag.

Efter det så tänkte jag se efter om det satt mycket jox runt spjället, så jag lossade slangen som sitter mellan spjället och tryckröret från IC:n. Jag öppnade spjället fullt genom att vrida om gasrullen och sedan kände jag ut efter kanten runt i spjället med fingrarna. Fick lite svart gegga på fingrarna men inte något märkvärdigt mycket. Torkade lite med en trasa också. Jag lyckades även pilla bort lite packningsrester som satt mellan spjället och insugsgrenröret eller hur man nu ska säga. Efter det så satte jag ihop alltsammans. Slangen mellan tomgångsmotorn och röret från IC:n var lite sprucken i änden så jag skar av en cm innan jag satte tillbaka den, så att den inte skulle dra tjuvluft.

När jag skulle starta bilen efteråt så höll den inte tomgången över huvudtaget utan att man hjälpte till med gasen. När jag hade hjälpt den en knapp minut så höll den tomgången av sig själv likt tidigare. MEN - när bilen blev varm så började tomgången att pendla mellan 1000 och 1100 varv :-(O) ..!

Jag testade att spruta startgas runt alla slanganslutningar som jag hade haft loss för att se om någon av dem var otät - men det vart ingen som helst reaktion. Ända gången motorn reagerar på startgas är när man sprutar rakt in i luftfiltret.

-Kan jag ha sabbat inställningen i spjällhuset när jag gjorde rent och skulle det kunna få tomgången att pendla? Tycker dock att det känns lika stängt i opåverkat läge nu som innan.

-Kan jag ha sabbat tomgångsmotorn när jag gav den direktspänning?

Känner mig lätt förvirrad nu så kan någon som har koll/vart med om liknande fall vara snäll och hjälpa mig så att jag slipper vända upp och ner på hela bilen i onödan.

Motorn är en b5204t3 med tillhörande styrsystem från Volvo C70 T5 -98 och den sitter monterad i en Volvo 740. Dock så finns felkodsavläsningen inte med så några koder går inte att läsa av. Allting fungerade klockrent när bilen köptes men tomgången vid kallstart blev sämre vartefter tiden gick och nu är problemet/problemen såsom jag nämnt ovan.

Mycket tacksam för hjälp :D !!

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]