Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av TobbeViktor
#953847
Tjo!

Åkte in och skulle besiktiga lilla S70:n idag, i tron om att allt var bra efter mycket mekande med bromsarna.
Fick istället nerslag på vänster spindelled, måste med andra ord byta bärarmen. Börjar bli glapp på höger också.
Har de senaste åren bytt mycket delar i framvagnen, senast byttes fjäderben/fjäderbenslagringar mm., så jag kan förstå att de tagit stryk innan det.
Har även en misstanke om att rondellerna ger mycket stryk till vänster spindelled. Bor i Trollhättan, och här finns som bekant mer rondeller än bilar nästan. Kommer från och med nu krypköra genom rondellerna istället för att se dem som ett ypperligt tillfälle att köra om.

Har de senaste gångerna använt vparts, dels för att sist jag köpte därifrån så var det 2 års garanti (är inte så nu dock), så de 2 jag fick på garantin sitter i nu.
Har hittat ett annat företag (mekanika.se) som också lämnar 2 års garanti på alla delar till samma pris som vparts. 789 riksdaler.

Men frågan är helt enkelt om kvaliteten varierar något märkvärt mellan olika företag (vparts, mekonomen, biltema, volvo) ?
Finns det några varianter, där bussningen/kulleden helt enkelt är kraftigare?
Användarvisningsbild
av Nexus
#953849
Detta har diskuterats en antar ggr på forumet . Jag har inge problem med kört Biltemas i flera år. Däremot höll bussningen på en arm från AD-center bara 1 år och den kosta dubbelt så mycket i inköp.....
av TobbeViktor
#953851
Sitter och lurar lite på just biltema. Länkarmarna verkar följa samma hållfasthetsprincip som alla andra framvagnsdelar på dessa bilar! Kan vara kanon eller kalkon.
av TobbeViktor
#953894
Ok? Intressant! Aldrig hört talas om. Var finns detta då? Original eller piratdel?
Eller är det varianten som 850 har?
Användarvisningsbild
av js1
#953906
Jag bytte båda bärarmarna samtidigt till Biltema. Fick nedslag på båda igen året efter, då hade dom gått 500 mil. Frågar du mig avråder jag från dessa, andra kommer att säga att dom är lika bra som alla andra.
av TobbeViktor
#953920
Lucif3r skrev:
TobbeViktor skrev:Original eller piratdel?
Eller är det varianten som 850 har?
Orginal 850 92-93, svåra att få tag på då dom byttes ut mot nya varianten senare.
Sökt runt lite. Verkar finnas en del på bildelsbasen.
Får nog bli standard, för ett snabbt byte, och bara ta efterkontroll och slippa resten av besiktningen igen.
Kan ju bli ett rullande framtidsprojekt med såna länkarmar.
Förstår inte varför de slutade med dem, då de sen börjat med dem igen på nyare volvos?

Lutar just nu att köpa ett par med 2 års garanti. Då har man ju åtminstone delen fixad i 2 år, och kanske lite till.

Ännu mer info... Jag fick precis tag i ett o[…]

Mja, V70in har jag haft i 12 år så n&a[…]

Finns backventil på Biltema för en dryg[…]

Jag tror jag har fattat hur det fungerar, ni f&ari[…]