Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#953595
Tjena!

För det första, i framvagnen går det ett stag tvärs över mellan hjulen som stabilisatorstagen fäster i. VAD heter detta stag? Det är nämligen av på ena sidan och jag lyckas inte hitta någon reservdel på nätet, främst just för att jag inte vet vad staget heter :)

Sen nästa fråga. På min 850 sitter det olika typer av länkarmar fram. På ena sidan sitter den gamla med utbytbar spindelled, på den andra sitter den nyare varianten med inkluderad spindelled. Om jag hissar upp bilen och tittar upp i hjulhusen så ser det ut som om fjäderbenen lutar lite olika, kan detta bero på att jag har två olika typer av länkarmar? Och i så fall, är det mindre bra?

Tacksam för hjälp.
#953611
Det är krängningshämmare som går mellan hjulen är nog ovanligt att det staget går av är det kring bussningen brottet är. Din andra fråga har jag inget bra svar men på -95 finns det bara komplett Möjligen är den med utbytbar led orginal från bilen var ny på din -94 men måtten ska väl vara lika ändå
#953621
jeg46 skrev:Det är krängningshämmare som går mellan hjulen är nog ovanligt att det staget går av är det kring bussningen brottet är. Din andra fråga har jag inget bra svar men på -95 finns det bara komplett Möjligen är den med utbytbar led orginal från bilen var ny på din -94 men måtten ska väl vara lika ändå
Det har gått av ungefär 10cm från bussningen. Tycker också det är lite konstigt hur det kan ha gått rakt av, därav funderar jag på om min andra fråga rörande fjäderbenen kan ha nåt att göra med att staget faktiskt har gått av. :?:
av *pettson*
#953635
Du söker en krängningshämmare. Det händer att dom går av tyvärr. Turbo är den som har en något grövre, övriga.har samma grovlek.
Gällande länkarmarna så MÅSTE du byta minst en. Du måste själv bestämma vilken sort du vill ha. Dom två har olika styrgeometri och ska absolut inte blandas. När du bytt så du har två lika så måste du göra en 4 hjulskontroll för att justera in samtliga värden. Det görs bakifrån och framåt. Aldrig tvärtom.
av *pettson*
#953720
Nej jag vet inte vilken som ger vad i orginalutförande. Men jag vet däremot att jag inte gillar räkningar. Men att jag däremot gillar att köra bil med väghållning. Därför har jag alltid kört med och rekommenderat aluminiumarmarna.
Man monterar ett bussningskit från powerflex. Monterar detta enligt instruktion. Ser till att ha nya spindelleder. Köper INTE den billiga bussningssatsen från skruvat då det nu visat sej på flera av mina ansvarsbilar att dom plattar ut sej och blir glappa.
Gör en bra justering enligt standard inställningsvärden. Och njuter av en helt underbar bil som är neutral vid gaspådrag och broms.
Man ändrar castern automatiskt genom bussningsbytet och det är allt som ska ändras. Standard camber och toe räcker mer än väl upp till väldigt avancerad körning.
Finessen är att enda underhållet många många mil framöver är endast att byta spindellederna för några hundralappar stycket.
#954208
Jag kommer att försöka få tag på en ny (begagnad) krängningshämmare och smälla dit. Länkarm kommer jag dock ej byta, fel eller inte, jag vet inte. Vill inte kosta på bilen mer då den kanske bara är tänkt att gå 1år till.
av *pettson*
#954302
Luzion skrev:Jag kommer att försöka få tag på en ny (begagnad) krängningshämmare och smälla dit. Länkarm kommer jag dock ej byta, fel eller inte, jag vet inte. Vill inte kosta på bilen mer då den kanske bara är tänkt att gå 1år till.
Helt upp till dej. Finns ett servicemeddelande sen gammalt att dom INTE får blandas. Men du äger bilen. Kör bilen och har ansvaret över den och dess egenskaper. Inte jag.

Finns backventil på Biltema för en dryg[…]

Jag tror jag har fattat hur det fungerar, ni f&ari[…]

Volvo V50 "Mr White"

Tjusigt med mätartavlorna! 8-) Tackar s&[…]

B230F motor, lågmilad

Jag håller på att dieselkonvertera en […]