Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#953068
Hej: Jag har rengjort vevhusventilationen och även tomgångsmotor och spjällhus på min v70r-98 och satt tillbaka allt men nu går inte bilen som den ska, (bytte även plåtbiten som sitter på spjällhuset pga att kulan till gasstången var sliten kan det bli något fel där med spjällkontakten), när man startar den så går den upp till ungefär 2000 varv och sen far den lite upp och ner och stabilesera sig på 1300-1500 varv och kan vandra upp lite ibland var uppe på över 3000 varv vid ett tillfälle, den läcker inte i insuget eller vaccumslangar har sprutat med startgas överallt, vad kan vara fel.
Senast redigerad av 2 volvotomas, redigerad totalt 0 gång.
#953192
taxi skrev:Sen kollar du så att kontakten till spjällägesgivaren sitter ordentligt.
Jag har kollat den också och även dragit ut den när bilen går på tomgång men då höjs varvet på den, kan man kolla spjällhuskontakten på något sätt jag vet på 740/940 så hörde man ett klick i kontakten när man rörde på gasen men det hörs inget på den här.
#953207
volvotomas skrev:
taxi skrev:Sen kollar du så att kontakten till spjällägesgivaren sitter ordentligt.
Jag har kollat den också och även dragit ut den när bilen går på tomgång men då höjs varvet på den, kan man kolla spjällhuskontakten på något sätt jag vet på 740/940 så hörde man ett klick i kontakten när man rörde på gasen men det hörs inget på den här.
Rätta mig om jag har fel men jag tror att det även ska höras ett klick på din bil med.
#953261
Ja, man kan ohm-mäta givaren. Dock kommer jag inte ihåg värdena i huvudet, så det får du söka om i forumet, eller chansa på att någon med bättre minne känner sig snäll och berättar för dig här.

Har du kontrollerat så spjället stänger ordentligt? Så du inte kommit emot något som gör att det inte stänger helt, eller att det har slumpat sig så att det ligger nå skit i vägen.

I 99% av fallen när tomgången är för hög så drar den tjuvluft någonstans ifrån. Och när man rengör vevhusventen så finns det ju X antal ställen där man kan göra en miss, inte skruva åt ordentligt, snedra, osv osv.
Ny växellådsbalk M47

244 GL från 91, vad är GCP för n&a[…]

@fjohan82 , Skoj med lie mek, körde du uta[…]

Vanligt fel. sitter illa utsatt för stenskott[…]

Bränslefilter v50 edrive 2010

Ja, det spelar roll. Filtret brukar vara märk[…]