Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av nonplus
#953016
Jag är tacksam för alla svar )
Jo,jag grejar med bilar hela tiden,har ägt flera volvosar( 240,740,940.s40,v40) & massa andra bilar.
Att köpa haynesboken för varje bil man skaffar (just nu har jag 5 bilar) vore att man stod med ett helt bibliotek av böcker till bilar man kanske inte kommer att äga igen. (ska låna en bok på måndag iaf)

Som sagt så spolade jag rent motorn i helgen,& nu är det oljigt igen..svårt att säga var exakt,men under fördelaren verkar det vara torrt,så där är det nog inte.
Det där skvallerhålet ni nämner,var exakt sitter det & vad har det för funktion igentligen? bara att visa att nu kan en packbox vara dåligt långt där nere?
Användarvisningsbild
av js1
#953132
I skarven mellan motorn och växellådan, rakt nertill. Det är ca 5x10mm
av nonplus
#953247
Var ute & kollade lite nu.
Tog loss luftslangen till insuget där,såg att på den vinkeln som vevhusventilationen (tror jag) går till,var en sån smal vacuumslang som var lös där,så jag tog loss den vinkeln & kollade.
Där satt (vet juh inte vad sakerna heter) en sak med bajonettfattning,som var rätt lös tyckte jag..innuti den var iaf den silen jag har hört talas om..den var inte tät,men tog bort den iaf,den kanske hindrade flödet..
Så när jag hade den här bajonettsaken på vinkeln,& undrade hur jag ska få den att sitta bättre,så såg jag en oring ligga på motorn..vetefan hur den hade lossnat där..
Den oringen hade säkert liggat där bra länge för jag har inte varit där & kollat innan,& bajonettsaken tog jag loss från vinkelröret långt därifrån..
Men iaf,monterade ihop allt med oringen & spolade av motorn..så får se sen om det blev bättre.
av nonplus
#954526
Sådära ja.
Det var den oringen som nån klåpare (inte jag) hade tagit loss,antagligen när den kollade ventilationen där.
Nu blev den godkänd vid ombesiktningen :)

Case closed!
Bältesvarnare

Är väl bara på passagerarsäte[…]

Just det, tillägg… Kollade EGR bö[…]

Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]