Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kopian
#949278
Hej,

Har haft problem med miljölampan på min S70 i 3 månader snart.
Har varit inne i verkstan där de konstaterade att lambdasonden troligen behövdes bytas ut samt att de hittade flera hål i avgasröret och katan.
Har nu under senaste veckan bytt ut hela avgasrör systemet och lambdasonden precis framför kattan. Men lampan lyser fortfarande.
Kopplade endast ifrån batteriet där lampan slocknade och körde sedan 200 m innan den tändes igen.
Någon kunnig som vet vad annars miljölampan kan lysa för? Finns det mer än en lambdasond på S70? Eller måste man åka in och radera felkoden för att den inte ska tändas igen? Sitter helt fast just nu

Tacksam för svar.
av *pettson*
#949282
kopian skrev:Hej,

Har haft problem med miljölampan på min S70 i 3 månader snart.
Har varit inne i verkstan där de konstaterade att lambdasonden troligen behövdes bytas ut samt att de hittade flera hål i avgasröret och katan.
Har nu under senaste veckan bytt ut hela avgasrör systemet och lambdasonden precis framför kattan. Men lampan lyser fortfarande.
Kopplade endast ifrån batteriet där lampan slocknade och körde sedan 200 m innan den tändes igen.
Någon kunnig som vet vad annars miljölampan kan lysa för? Finns det mer än en lambdasond på S70? Eller måste man åka in och radera felkoden för att den inte ska tändas igen? Sitter helt fast just nu

Tacksam för svar.
Vi gör det enkelt.
En verkstad fann en eller flera koder får jag förmoda. Jag förmodar också att du har koderna? Det vore intressant att läsa dom.
Du har bytt katalysator och avgasrör eftersom dom var otäta. Du har också bytt sond. Vad satt det för sorts sond, och vad monterade du för någon sort?
Det finns ju en uppsjö med modeller så det går inte att ta den billigaste från vartsomhelst och skruva dit för att tro att det ska fungera. Den passar säkerligen fysiskt, men sen är det stopp. Därav mitt intresse.

Sen.. 200 meter? Med kall bil? Med varm bil? Det tar180 sekunder innan sonden reagerar första gången på ett fel i regleringen. En del har en diagnossond, andra har det inte. Dvs en del har 1 och andra har 2 sonder. Men med kod så kan man i alla fall urläsa vad bilen irriterat sej på.
I övrigt.. vad kan lampan lysa för: Nåt 30tal andra orsaker än sonden.
av Adamp
#949300
I mitt fall var det luft pumpen hade rostat fat och bränt ut sig, därav lös min lampa men sen vet jag inte om du har en blink dosa på din bil.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#949356
Adamp skrev:I mitt fall var det luft pumpen hade rostat fat och bränt ut sig, därav lös min lampa men sen vet jag inte om du har en blink dosa på din bil.
Tror att det är obd-2 uttag på alla S70 är inte helt hundra :) Hur är det med luft pumpen är det bara dom tidiga S70 som hade dom? Har ej någon sådan på min och det är en 99a :)
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#949370
DayDreamer skrev:Tror att det är obd-2 uttag på alla S70 är inte helt hundra :)
Alla 85x70, och 900-serien också för den delen, 96 och nyare har OBD uttag. Fenix(10v) och Motronic 4.3(850 turbo) kan läsas med hemmabyggd diod, Motronic 4.4(850GLT, alla 20v x70) går inte läsa med diod.

Lika bra att starta en garagetråd om den kom[…]

Mina socklar till varselljus (och p-ljus) har &quo[…]

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]