Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av robbis
#948549
Hur testar man bäst hur kopplingen om den är sliten eller hur mycket det är kvar på den. Om jag låter bilen gå på tomgång och släpper upp kopplingen sakta sakta så börjar den ta eller rättar sakt rulla igång bilen på halva spelet från golvet och upp till helt släppt, skulle detta vara okej?
Tar den långt ner vid golvet så är det väl ingen bra sak , likaså om den tar högt upp?. Har hört att det är snuskit dyrt att byta koppling tex. Siffror på 10000:- till 12000:- i det stora hela. någon som vet hur lång tid det kan tänkas ta att byta en koppling på verkstad.
av TobbeViktor
#948552
Har frågat om kopplingen gällande min, då det emellanåt luktade bränt vid hårdare körning.
Svaret var då att kopplingen tar ganska långt upp på X70-bilarna, så den var helt ok.
Det brända kom från dels katalysator och läckande packning solenoid.
Användarvisningsbild
av robbis
#948586
okej, men om slavcylindern skulle läcka borde inte då kopplingen ta jäkligt långt ner då?. undjefär som om bromsbeläggen blir dom slitna så går fotbromsen långt ner. Okej det var ju mest hur man kunde kolla skicket på kopplingen som jag vara ute efter. Min läcker inte alls och allt ser ut att vara okej.
av MickeM
#948750
Tjena.

Jag brukar testa kopplingen på bilar genom att ge fullgas på 4an i ca50km/h och sedan snabbt lätta på kopplingen, så den börjar slira, och sedan snabbt släppa upp den. Allt detta under fullgas. En ok koppling slutar slira genast med ett ryck. Fortsätter den slira med gasen i botten, eller låååångsamt går ner till rätt varv, så är den sliten och bör bytas snart.


Uppenbart kanske, men gör inte detta i tät trafik.

Micke.

Man kan ju ladda batterierna när man k&ou[…]

Är det inte bara en sprucken slang? Ta bort b[…]

Den ser ganska enkel ut vad gäller att komma […]

Någon temperaturskillnad när den inte v[…]