Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JackSorrow
#947912
Hej,,,färsk här på forumet

Fordon: Volvo v70 xc -00

I helgen stannade helt plötsligt kupefläkten efter ett tags missljud. Kollade runt lite på forum och Volvo service,,,köp ny fläkt.
Kopplade upp den omonterad ,,funkade. Monterade den,,funkade inte :( :( . Forum igen ,,(byt effektsteg,,(motstånd),,köpte nytt.
Nu till det intressanta,,kopplade upp den löst,,fungerade :) :) ,,,drog ur kabeln,,satte dit kabeln,,fungerade inte,,rengjorde alla kopplingar
utan resultat. Väntade en stund ,,samma visa. Sedan hittade jag något märkligt,,,när fläkten fungerade och jag tryckte på defrost-knappen stannade fläkten,,,tryckte av,,startade den,,,knappen för defrost till rutor/speglar fungerar inte heller (bilen står iofs i garaget,,kanske en sensor).
Tidigare märkte jag att när jag tryckte på knappen för ventilation (pilen som går runt,,ovan ac-knapp) som öppnades och stängdes ett spjäll ovan för
där kupefläkten sitter,,,numera händer det ingenting där.
Ska sägas att på gamla fläkten körde jag direktström och den var paj.
Är det någon som har en aning om vad detta beror på??,,dem hade inte det på Volvo iaf.
Relä?? Styrenhet för vent??

Tack på förhand
av Rådlös
#948121
Förmodligen en glappkontakt någonstans som påverkas (genom rörelse) när du ändrar reglagen. Finns det möjligen något kretskort eller annat där en glappkontakt eller dålig lödning kan uppträda?
#948262
Nexus skrev:Kan ju vara fel på ecc panelen.
Absolut kan det vara det,,, borde inte det synas via felsökning av koder??

Det jag med säkerhet vet är att defrost knappen stänger/startar fläkten(då systemet fungerar) och att cirkulationsknappen inte öppnar något spjäll.
#948433
Nu verkar fläkten fungera något sånär,,,
Den går ner i varv när jag trycker på defrost,,
men går att höja med hastighetsvredet.
Men har nu märkt att än hur jag ställer ventilationen så blåser det bara vid fötterna.
Det känns som om ECC har låst sig,,,
Någon som känts vid detta mysterium??

Världens undergång va ordet. Det bö[…]

Hejsan Vi tog tag i T-5R’en i helgen som var[…]

Bumpar tråden. Hur gick det? Var det kanremm[…]

Moment hjulagerbyte fram

Någon som har alla moment/åtdragning v[…]