Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av snii
#947851
Hallå! Har en S70 B5254S som motorlampan lyser på. Hade först felkod på värmarkrets i reglersonden så bytte den. Den felkoden försvann men fick en ny på den bakre (ECM-220F). Verkar som bilen går fett, den bakre lambdasonden vandrar mellan 0,8-0,9V, bör den inte ligga runt 0,5V ? :roll:
Har mätt med Autocom när bilen är varm. Funderar om det kan vara LMM? Går det att utläsa några värden ur den när bilen går?
av TobbeViktor
#947860
Vad är det för motor? Turbo eller inte?
ECM-220F säger enligt VIDA bara "felaktig signal".
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#947870
Kolla kontakt stycket till lambdasonden så att det inte är massa ärg där i. Du kan även ohm mäta lambdasondens uppvärmningskrets dom två vita kablarna och det ska ligga runt mellan 3-6 ohm vid 20 grader. Jag mätte på min nya lambdasond och den var 4.4 ohm vid 20 grader.

Lycka till :D
av TobbeViktor
#947900
Kan ju vara så enkelt att du ryckt och vickat lite i kontaktstycket till den bakre, när du skulle lossa den främre.
av snii
#947919
Hallå! Har kontrollerat kontakterna och ser fint ut! Slängde även dit en ny bakre lambda, ska tilläggas att jag inte köpt nå pirat sonder utan Denso original.
Motorn är en B5254S
Ska jag riva isär hela kabelhärvan till lambdasonderna? Känns som ett jäkla meck :)
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#947977
Det ska inte behövas om det funkar nu när du har bytt lambdasonden.
av snii
#947981
Fungerar fortfarande inte, missa kanske att tillägga det. Motorlampa lyser fortfarande och samma volt från bakre lambdan :shock:
Därför jag funderar på om det kan vara Lmm som strular? Då den går fett.
av TobbeViktor
#948184
Om den går fett, så borde du istället få ett larm om att bränsleregleringen är i sitt övre eller undre gränsläge.
Så har i alla fall min reagerat när läckage funnits.
Dock så är det ME7 styrsystem, men den regleringen borde vara samma.

Vad jag menade innan var typ att kontakstyckena (snabbkopplingarna) mellan kabelstam och lambdans kontakt inte har helt hundra kontakt. Fick själv ett fel när jag mätte mina lambdasonder. Efter jag kopplat in den igen så fick den inte riktigt kontakt, just för att det glappade i kontaktstyckena.
Kommer tyvärr inte ihåg vilken kod jag fick då.
Då gjorde jag rent med kontaktspray, sen funkade det.
av snii
#948198
Okej! Förstår inte riktigt felkoden jag får.. ECM-220F, Felaktig signal? Betyder det att den har fel värde i avgaserna eller dålig kontakt från Lambdasonden till styrdon? ??:-/
av *pettson*
#948207
ECM-220F Bakre lambdasond. Felaktig signal, B5254S DENSO


Felkodsinformation

D2500809 Villkor
Efter motorstart och med bakre lambdsondsregleringen aktiv, kontrollerar styrenheten kontinuerligt de 9 adaptionsområdena som måste ligga inom sina felgränser.
Dessa räknas samman av en summaräknare, och om styrenheten registrerar att summan överstiger en felgräns sätts felkoden ECM-220F.

Ersättningsvärde
Bakre lambdasondsregleringen stängs av.

Felorsak
Defekt bakre lambdasond.
Luftläckage.

Felsymptom
Inga.

Det blir inga felkoder på tändstiften e[…]

En liten uppdatering. Köpte mig ett pa[…]

Det är definitivt ett intressant projekt som […]

Svajig tomgång

Hej, ny här då'ra men har en fråg[…]