- tor 12 feb 2015, 12:22
#948353
Okey, har vridit och vänt på mig själv här nu med den dära jäkla felkodsläsaren, så har nu gjort om och dokumenterat steg för steg i hopp om att någon bara kan säga vart det blir fel eller varför de inte funkar?
Modellen jag använt mig utav är http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 42&t=49036 dock med annat utseende.
Började med att införskaffa 1 styck återfjädrande tryckströmbrytare från Biltema samt 1 styck 12v lysdiod, kablar tog jag från en överbliven skarvslad.
Röd mätte jag fram var plus via ett vanligt AA-batteri, så den lät jag då bli, då den ska till stift 16 i OBD2
Uteslutningsmetoden sade mig då att Gul då är minus, så kopplade den till ena stiftet på brytaren.
Via brytaren så skulle det då sedan gå en kabel till stift 3, så kopplade in en blå kabel i samma stift som minus från Dioden. den blå skall gå till stift 3 i OBD2 enligt "guiden"
Tog sedan en brun kabel, och satte på de andra stiftet på brytaren, och denna skall isåfall enligt skiss gå till stift 5 i OBD2
När jag sedan går ut för att testa, så fick jag vid första försöket enbart ett fast sken ur dioden, och tryckte jag på knappen så fick jag ett starkare sken. Dock inga blinkningar.
Vid ett andra försök, så lyckades jag nog bränna någon säkring till innebelysningen då det blev väldigt mörkt i bilen när jag vred om tändningen och tryckte på knappen.
Så nu hoppas jag att någon bara kan säga vart jag gjort fel..
Mvh// En förkyld, trött karl med trasig bil...
Modellen jag använt mig utav är http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 42&t=49036 dock med annat utseende.
Började med att införskaffa 1 styck återfjädrande tryckströmbrytare från Biltema samt 1 styck 12v lysdiod, kablar tog jag från en överbliven skarvslad.
Röd mätte jag fram var plus via ett vanligt AA-batteri, så den lät jag då bli, då den ska till stift 16 i OBD2
Uteslutningsmetoden sade mig då att Gul då är minus, så kopplade den till ena stiftet på brytaren.
Via brytaren så skulle det då sedan gå en kabel till stift 3, så kopplade in en blå kabel i samma stift som minus från Dioden. den blå skall gå till stift 3 i OBD2 enligt "guiden"
Tog sedan en brun kabel, och satte på de andra stiftet på brytaren, och denna skall isåfall enligt skiss gå till stift 5 i OBD2
När jag sedan går ut för att testa, så fick jag vid första försöket enbart ett fast sken ur dioden, och tryckte jag på knappen så fick jag ett starkare sken. Dock inga blinkningar.
Vid ett andra försök, så lyckades jag nog bränna någon säkring till innebelysningen då det blev väldigt mörkt i bilen när jag vred om tändningen och tryckte på knappen.
Så nu hoppas jag att någon bara kan säga vart jag gjort fel..
Mvh// En förkyld, trött karl med trasig bil...
Volvo 850 T5 Aut Tyskimport -95 SKROT
Volvo 854 T5 Aut SV-såld -96
Volvo 854 T5 Aut SV-såld -96