Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KeiNo
#948353
Okey, har vridit och vänt på mig själv här nu med den dära jäkla felkodsläsaren, så har nu gjort om och dokumenterat steg för steg i hopp om att någon bara kan säga vart det blir fel eller varför de inte funkar?
Modellen jag använt mig utav är http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 42&t=49036 dock med annat utseende.

Började med att införskaffa 1 styck återfjädrande tryckströmbrytare från Biltema samt 1 styck 12v lysdiod, kablar tog jag från en överbliven skarvslad.

Bild

Röd mätte jag fram var plus via ett vanligt AA-batteri, så den lät jag då bli, då den ska till stift 16 i OBD2
Uteslutningsmetoden sade mig då att Gul då är minus, så kopplade den till ena stiftet på brytaren.

Bild

Via brytaren så skulle det då sedan gå en kabel till stift 3, så kopplade in en blå kabel i samma stift som minus från Dioden. den blå skall gå till stift 3 i OBD2 enligt "guiden"

Bild

Tog sedan en brun kabel, och satte på de andra stiftet på brytaren, och denna skall isåfall enligt skiss gå till stift 5 i OBD2

Bild

När jag sedan går ut för att testa, så fick jag vid första försöket enbart ett fast sken ur dioden, och tryckte jag på knappen så fick jag ett starkare sken. Dock inga blinkningar.
Vid ett andra försök, så lyckades jag nog bränna någon säkring till innebelysningen då det blev väldigt mörkt i bilen när jag vred om tändningen och tryckte på knappen.
Så nu hoppas jag att någon bara kan säga vart jag gjort fel..

Mvh// En förkyld, trött karl med trasig bil...
av MickeM
#948440
Hej.

Har bara köpt grejerna, men aldrig testat.
Inte behövt varken den eller Vol-flr. (Som jag inte testat heller)

Så jag följer detta med spänning.

Det jag reagerade på var att du vred på tändningsnyckeln.
Tändningen ska vara av, enl instruktionen.

Det står i alla fall i min instruktionsbok (-98) vilket bränslesystem det är, i vilken modell.
I mitt fall Fenix 5.1. =blinkdiod.

Du kan ju dubbelkolla vilken motoronic du har.

Micke
av KeiNo
#948475
Jag har Motronic 4.3 såvitt jag förstått det, och vet inte riktigt varför jag vred om, tror jag läste det någonstans att när man pluggar i grejerna så ska det vara avstängt, och sen när man ska se så ska det vara på Radioläget eller om det var Tändningsläget.. Men kan vara mkt möjligt att jag förväxlat det med något annat system.. Hjärnan har inte riktigt samarbetat med mig denna vecka om jag säger som så.. (Y)
av KeiNo
#948510
Som jord menar du? Isåfall är svaret nej, när lamporna gick i bilen så kände jag att det var dags att lägga ned för dagen, och sedan så vart jag lite si o så om jag verkligen hade kopplat rätt med min felkodsläsare..
av KeiNo
#948641
Stift 5 är ju jord enligt ritningen, så då är ju frågan vad stift 4 är? Är det jord också isf eller?
av KeiNo
#948661
Har nu(ännu en gång) varit ute och provat, och blir(ännu en gång) inte klokare, lägger upp en video och bilder strax..
av KeiNo
#948666

Detta är vad som händer i min bil, provade både stift 4 och 5..

Pratade nyss med Volvo, där de ville ha 700 spänn för en avläsning av felkoder, är det verkligen ett "marknadsmässigt" pris för en sådan sak??

Då jag är så jäkla tjurskallig så ska jag nu gå ut och testa http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=46943 version, utan tryckströmbrytare, se om det funkar bättre.. Återkommer!

EDIT - Och även med den metoden så fick jag inte något att hända så som det ska hända.. Börjar undra mer o mer vafan det är för bil man har -.-

EDIT2 - Sjukt, ringde till en AD-verkstad här hemma, och de tog 100 kr för en utläsning av felkoder.. Hur tänkte Volvo där när de ville ha 700 kr egentligen??
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 8
Lövets Tesla M3 LR AWD

Nu är jag ju en sådan här gammal […]

Hur i hela friden ska man bära sig åt f[…]

Stigande tomgång.

B230fb, 940 91.a. Inga felkoder och ingen lampa.

En ny motor i snitt var 15000 mil... Det blir int[…]