Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MickeM
#947747
Tjena.

Mja, riktigt så enkelt kan man inte utesluta problem med LMM.

Jag har ingen personlig erfarenhet av sådana filter på bilar, men det var med någon slags olja till deras filter.
Precis som till min ATV, så skulle dom filtren inoljas, för att filtrera bort damm bättre.
Enligt filtersäljaren hade dom sannolikt haft på för mycket olja, som då skulle ha förstört LMM.

Återigen, det behöver inte var så för dig.

Det lyser ingen motorlampa?

Detta har nog inget med chiptrimmet att göra.

Micke.
av KeiNo
#947749
Beställde ett likadant från bsr, och för att vara helt ärlig så hade jag ingen aning om sådana filter ska oljas in förens nu, dock så la jag ändå märke till att jag tyckte filtret såg lite "olijgt" ut eller hur man ska beskriva det..
Det skumma är ju att detta började redan innan jag bytte filtret.
Lyser ingen lampa nej.
Näe, mer bara jag som är skeptisk till hela chiptrim och öppet luftfilter-grejen. :P
av MickeM
#947754
Hej.

Var det ingen olja med filtret, eller någon instruktion om att så ska ske, så ska det nog inte inoljas ytterligare.
Det är ett par år sen som detta skedde, och det är möjligt att leverantören nu inoljar i förväg, för att många överdrev.

Du kan ju testa att provköra lite helt UTAN filter för att se hur den går.
Så här års är det inte mycket damm.

Det är jättemånga som kör med dylika filter utan problem, men det är ju lite lustigt att det inträffar precis vid filterbytet.

Micke.
av KeiNo
#947755
Har ju fortfarande kvar det gamla filtret så vore ju bättre att prova med det isf väl ändå, visserligen så tror jag inte att det är filtret i sig som är boven.. Men sen samtidigt så vet jag ju inte för fem öre vad som är boven ens, och att börja byta lmm känns dumt då en sådan inte är direkt gratis..
Får se hur vädret är imorgon, om man isf ska ta och prova och leta efter luftläckor, dock ingen aning om vart man ska börja..
Uppriven är ledordet i detta! (Y)
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#947757
Jag rengjorde luftmassemätaren med bromsrengöring då denna var full i motorolja :P
Har du kollat om det finns några felkoder :?:
av KeiNo
#947759
Skall prova det också, ta bort all den dära kletet och se om det blir någon skillnad..
Nej, har ju obd2, så måste ju in på verkstad för att läsa, och att betala dyrt för något som säkerligen inte ens tar 5-minuter känns inte helt rätt för min del..
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#947763
Det förstår jag men det kanske är det enda rätta så att man slipper gissa sig till felet och byta onödiga grejer :wink:
av KeiNo
#947797
Men måste inte lampor och sådant börja lysa för att man ska kunna avläsa koder?
Setat och googlat till den grad att man missade middagen.. Länge leve bilproblem! (Y)
av KeiNo
#947880
Ajjemän, man får la bita i det sura äpplet o ge dom pengarna då till Volvo, antar att de kommer vilja ha ett hutlöst dyrt pris för att.. Ingen i Västerviks-krokarna som kan? ^^

btw, om man skulle ta o byta tändkablarna, finns det något kopplingsschema på det eller hur funkar det med sådant??
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]