Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#947085
Hej
Jag har en 855 med B5202S motor, den lilla 93kW. Har haft den i snart 2 år.

Kort historik.
En dag några under hösten 2013 flyttades bilen kanske 50 meter och stängdes av. När jag skulle ta bilen ett par timmar senare startade den inte. Startmotorn drog runt motorn och allt lät/såg bra ut i mina ögon. Dagen efter tog jag med en granne för att felsöka men då startade den direkt. läste i samband med den händelsen om att detta fenomen kunde uppstå på dem men kommer inte längre ihåg anledningen, för mycket bränsle insprutat/oförbränt?

Efter ytterligare någon månad började bilen gå skitdåligt, misstände och hackade i alla typer av farter, men den gick bättre på högra varv då märkte man inget. Bytte tändstift och då gick den bra igen, passade då på att byta tändkablar också.

Sista året har den gått bra när jag kört den men vägrat starta vid kanske 4 tillfällen när andra lånat bilen. Den har då alltid startat i gen efter en kort stunds vila.

I slutet av januari var det dags att gräva fram den översnöade volvon som då hade stått i 1,5 månad. Bilen startade direkt och jag körde ut den på gatan och borstade rent den. Under tiden han bilen komma upp i arbetstemperatur och när jag sen skulle i väg gick den skitdåligt, misstände så fort jag försökte gasa och till slut så dog den. Lyckades starta den några gånger men men samma resultat. Till slut startade den inte alls. Försökte starta bilen dagen efter men det gick inte möjligen kunda man ana att den tände i någon av cylindrarna någon enstaka gång. Batteriet började bli urladdat.

Laddade batteriet och återvände några dagar senare, bilen startade direkt. Tog den på en runda kanske 2 km för att få den varm, rätt som det var så slutade den svara och när jag kopplade ur dog den. Fick inte i gång den.

Läste på i diverse forum och inriktade mig på temperaturgivaren.
Startade bilen i morse och flyttade den till rätt ställe på tomten, drog i väg med annan bil till Örebro och letade rätt på en givare, tyvärr hade de ingen på Mekonomen utan det fick bli Biltema, hoppas den duger! Åkte hem och bytte den. Startade bilen och körde i väg när bilen kom upp i arbetstemperatur började den hacka och dog, gick att starta den några gånger men den hackade och till slut gick den ej att starta, samma som förut alltså

Vad skall jag göra nu? Är det någon som har några bra tips. Har letat i forum men har svårt att bestämma nästa steg.
Borde väl egentligen leta på någon som kan hjälpa mig läsa av felkoder, antar jag. Bor i Nora utanför Örebro, här finns ingen Volvo verkstad men de kanske har felkodsavläsare på mer allmänna verkstäder. Vad brukar det kosta att få en avläsning?

Är det någon som har några bra tips, bränslerelät, bränslepump, kamaxelgivare, etc Grymmt tacksam för tips och idéer.
#949516
Hej
Det verkar vara så enkelt. Bytte rotor och fördelarlocket och nu går den bra igen. Trodde ärligt att problemet var större än så men efter att ha sett hur fördelarlocket såg ut på insidan kan jag förstå att motorn hade problem, igen olja dock allt var torrt. Tack för hjälpen.
#949693
HEW619 skrev:Trodde ärligt att problemet var större än så men efter att ha sett hur fördelarlocket såg ut på insidan kan jag förstå att motorn hade problem

Hehe ja, jag hade ju också problem med locket när jag var ny här(bilen röck så inutah...), och var rätt skeptisk när någon sa att jag skulle kika över fördelaren och rotorn... Men ja, i mitt fall var det fördelaren och rotorn som skulle ha bytts -98 typ(bilen är en -97a :mrgreen: )

Dom där små skitsakerna kan ge alla möjliga konstiga fel, därför jag brukar 'tjata' om dom delarna när någon har problem med start eller ojämng gång :P
Det är ju så sjukt för dessa delar byts inte på service... Tydligen anser volvo att dessa ska hålla sisådär 50år och 100k mil :roll:
Ratt som gnisslar V60 -23

Jag hade också ett knarr i ratten när m[…]

Elpriset

Kommer en lastbil med solceller och all annan &quo[…]

Vi som beställt EX90

Bilar har börjat komma ut till handlare i bl[…]

Hur får jag loss fördelaren?

Nu blir jag nyfiken, på vilka "må[…]