- sön 08 feb 2015, 15:44
#947085
Hej
Jag har en 855 med B5202S motor, den lilla 93kW. Har haft den i snart 2 år.
Kort historik.
En dag några under hösten 2013 flyttades bilen kanske 50 meter och stängdes av. När jag skulle ta bilen ett par timmar senare startade den inte. Startmotorn drog runt motorn och allt lät/såg bra ut i mina ögon. Dagen efter tog jag med en granne för att felsöka men då startade den direkt. läste i samband med den händelsen om att detta fenomen kunde uppstå på dem men kommer inte längre ihåg anledningen, för mycket bränsle insprutat/oförbränt?
Efter ytterligare någon månad började bilen gå skitdåligt, misstände och hackade i alla typer av farter, men den gick bättre på högra varv då märkte man inget. Bytte tändstift och då gick den bra igen, passade då på att byta tändkablar också.
Sista året har den gått bra när jag kört den men vägrat starta vid kanske 4 tillfällen när andra lånat bilen. Den har då alltid startat i gen efter en kort stunds vila.
I slutet av januari var det dags att gräva fram den översnöade volvon som då hade stått i 1,5 månad. Bilen startade direkt och jag körde ut den på gatan och borstade rent den. Under tiden han bilen komma upp i arbetstemperatur och när jag sen skulle i väg gick den skitdåligt, misstände så fort jag försökte gasa och till slut så dog den. Lyckades starta den några gånger men men samma resultat. Till slut startade den inte alls. Försökte starta bilen dagen efter men det gick inte möjligen kunda man ana att den tände i någon av cylindrarna någon enstaka gång. Batteriet började bli urladdat.
Laddade batteriet och återvände några dagar senare, bilen startade direkt. Tog den på en runda kanske 2 km för att få den varm, rätt som det var så slutade den svara och när jag kopplade ur dog den. Fick inte i gång den.
Läste på i diverse forum och inriktade mig på temperaturgivaren.
Startade bilen i morse och flyttade den till rätt ställe på tomten, drog i väg med annan bil till Örebro och letade rätt på en givare, tyvärr hade de ingen på Mekonomen utan det fick bli Biltema, hoppas den duger! Åkte hem och bytte den. Startade bilen och körde i väg när bilen kom upp i arbetstemperatur började den hacka och dog, gick att starta den några gånger men den hackade och till slut gick den ej att starta, samma som förut alltså
Vad skall jag göra nu? Är det någon som har några bra tips. Har letat i forum men har svårt att bestämma nästa steg.
Borde väl egentligen leta på någon som kan hjälpa mig läsa av felkoder, antar jag. Bor i Nora utanför Örebro, här finns ingen Volvo verkstad men de kanske har felkodsavläsare på mer allmänna verkstäder. Vad brukar det kosta att få en avläsning?
Är det någon som har några bra tips, bränslerelät, bränslepump, kamaxelgivare, etc Grymmt tacksam för tips och idéer.
Jag har en 855 med B5202S motor, den lilla 93kW. Har haft den i snart 2 år.
Kort historik.
En dag några under hösten 2013 flyttades bilen kanske 50 meter och stängdes av. När jag skulle ta bilen ett par timmar senare startade den inte. Startmotorn drog runt motorn och allt lät/såg bra ut i mina ögon. Dagen efter tog jag med en granne för att felsöka men då startade den direkt. läste i samband med den händelsen om att detta fenomen kunde uppstå på dem men kommer inte längre ihåg anledningen, för mycket bränsle insprutat/oförbränt?
Efter ytterligare någon månad började bilen gå skitdåligt, misstände och hackade i alla typer av farter, men den gick bättre på högra varv då märkte man inget. Bytte tändstift och då gick den bra igen, passade då på att byta tändkablar också.
Sista året har den gått bra när jag kört den men vägrat starta vid kanske 4 tillfällen när andra lånat bilen. Den har då alltid startat i gen efter en kort stunds vila.
I slutet av januari var det dags att gräva fram den översnöade volvon som då hade stått i 1,5 månad. Bilen startade direkt och jag körde ut den på gatan och borstade rent den. Under tiden han bilen komma upp i arbetstemperatur och när jag sen skulle i väg gick den skitdåligt, misstände så fort jag försökte gasa och till slut så dog den. Lyckades starta den några gånger men men samma resultat. Till slut startade den inte alls. Försökte starta bilen dagen efter men det gick inte möjligen kunda man ana att den tände i någon av cylindrarna någon enstaka gång. Batteriet började bli urladdat.
Laddade batteriet och återvände några dagar senare, bilen startade direkt. Tog den på en runda kanske 2 km för att få den varm, rätt som det var så slutade den svara och när jag kopplade ur dog den. Fick inte i gång den.
Läste på i diverse forum och inriktade mig på temperaturgivaren.
Startade bilen i morse och flyttade den till rätt ställe på tomten, drog i väg med annan bil till Örebro och letade rätt på en givare, tyvärr hade de ingen på Mekonomen utan det fick bli Biltema, hoppas den duger! Åkte hem och bytte den. Startade bilen och körde i väg när bilen kom upp i arbetstemperatur började den hacka och dog, gick att starta den några gånger men den hackade och till slut gick den ej att starta, samma som förut alltså
Vad skall jag göra nu? Är det någon som har några bra tips. Har letat i forum men har svårt att bestämma nästa steg.
Borde väl egentligen leta på någon som kan hjälpa mig läsa av felkoder, antar jag. Bor i Nora utanför Örebro, här finns ingen Volvo verkstad men de kanske har felkodsavläsare på mer allmänna verkstäder. Vad brukar det kosta att få en avläsning?
Är det någon som har några bra tips, bränslerelät, bränslepump, kamaxelgivare, etc Grymmt tacksam för tips och idéer.