Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av andreasw
#946797
Hallå!

Har just varit och gjort en 4-hjulsinställning på min 850. Ratten stog snett och den drog ganska kraftigt till höger.
Nu efter inställningen står ratten någorlunda rakt, men bilen drar fortfarande till höger. Inte lika mycket som förut men den gör ändå det.

Såhär såg inställningarna ut före inställningen:
Bild

Såhär ser inställningen ut efter:
Bild

Är inte Vänster fram lite väl off på Camber?
Taget ifrån instruktionsboken:
Framvagn
Toe-in 0,33 - 0,1
Camber 0 - 1,0
Caster 3,35 - 1,0 (Verkar vara utanför intervall höger fram?)

Bakvagn:
Toe-in 0,07 - 0,18
Camber -1 - 0,5 (Verkar vara utanför intervall höger bak?)

Det verkar inte vara samma intervall i deras maskin som står här i papperet.

Hur ska jag tolka detta? Kan man vänta sig att en bil drar åt något håll efter en inställning eller kan det bero på däck osv? Dom hade inte provkört bilen efter inställningen. Vilket jag tycker va konstigt!

Tacksam för svar, ni som kan!!

Mvh Andreas
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#946806
Hur länge har du åkt med felinställd framvagn? Det kan ju vara så att höger däck har hunnit slitits snett, så nu när vagnen är rak så gör det snedslitna däcket att bilen drar.

Man ska inte vänta sig att en bil drar åt något håll efter en inställning, såvida leder, dämpare, däck osv är i lika skick.
T ex, om bilen inte drar åt något håll, och sen byter du styrled själv, så är det ju väldigt svårt - om inte t om omöjligt - att få det bra, och bilen kommer då dra en hel del(samt att ratten kan peka lite vart som helst).
Om bilen sen fortfarande drar efter en hjulinställning så kan man nog ifrågasätta kompetensen hos den som utförde inställningen.

Ratten ska förövrigt stå rakt efter en inställningen oavsett. Blir ratten sne efter inställningen så ska man lossa ratten från navet och sätta tillbaka den så den står rakt.
#946872
Värdena borde ju gå att få bättre än så kan jag tycka! I alla fall fram.
Som föregående skrev, så krävs det inte mycket snedställning för att bilen ska sticka iväg.
Bak ändrar de knappast, då man helst ska byta bussningar samtidigt. Blir nog svårt att finjustera annars.
Höger bak på min hade senast ett för stort toe-värde, men ganska nära gränsen. Men trots det stämde resten och bilen
gick trots det som den skulle.
Då när de hade gjort den inställningen så stod ratten inte rakt på bilen. Åkte in och sa till, så de fixade det på en kvart.
Användarvisningsbild
av Hilmer
#946952
Enligt utskriften har man justerat in toe in/out som brukligt och där sedan de andra värdena följer efter.
På dessa bilar justeras aldrig något annat än toe eftersom det egentligen inte finns några möjligheter att justera resterande, är värdena helt galet efter justering så finns det alltså fel på framvagnen.
Det kan handla om olika fabrikat på detaljer eller deformerade delar och utslitna bussningar.

Att den fortfarande drar åt något håll kan bero på att däcken blivit felaktigt slitna eller att den helt enkelt bara följer vägens lutning, vägarna lutar ju faktiskt ut mot kanterna.
NÄR drar den åt höger, pådrag/inbromsning eller annat!? Denna info behövs för att överhuvudtaget ha en chans att komma med några bra tips!


Lucif3r skrev:
Ratten ska förövrigt stå rakt efter en inställningen oavsett. Blir ratten sne efter inställningen så ska man lossa ratten från navet och sätta tillbaka den så den står rakt.
Ratten ska vara korrekt monterad utifrån styrväxeln och man justerar sen hjulvinklarna så att ratten står rakt, man skall aldrig flytta på ratten. Det är bara en genväg för de som inte orkar utföra inställningarna rätt.
Användarvisningsbild
av taxi
#946994
Vid det läget, med sned ratt, kan man som hemmapulare fixa själv genom att skruva lika mycket på styrlederna?
Jag undrar för att jag nyligen låtit Volvo göra en hjulinställning, och ratten står inte helt rakt efteråt, och jag skulle vilja undvika böket med att lämna in bilen igen.
Användarvisningsbild
av Hilmer
#947005
taxi skrev:Vid det läget, med sned ratt, kan man som hemmapulare fixa själv genom att skruva lika mycket på styrlederna?
Jag undrar för att jag nyligen låtit Volvo göra en hjulinställning, och ratten står inte helt rakt efteråt, och jag skulle vilja undvika böket med att lämna in bilen igen.
Att ställa det grovt om man haft delat på framvagnen kan man ju göra och det finns många olika sätt, jag brukar använda mig av en gardinstång som man skjuter ut och se justerar tills man har samma bredd fram som bak på hjulet.
Men exakt blir det aldrig, att lämna in bilen för inställning för att sen förstöra det genom att själv justera känns lite dumt! ;)
av *pettson*
#947174
Oavsett hur toe står så kan SUBFRAMEN sitta snett. Vilket den gör relativt ofta när folk bytt packbox eller koppling på bilarna.
Vrid upp subframen så den sitter rakt så går bilen rakt.
Tyvärr fuskas det med kontroll av detta hos 99% av verkstäderna och då blir det som det blir.
Många gör inte heller TOE kontrollen BAK först.. för att sen justera fram. Då blir det inte heller korrekt.

Man skruvar inte hemma på nånting som varit på verkstad. Då åker man tillbaka och påtalar felet. RATTEN SKA stå rak efter en korrekt inställning. Det är ett av dom moment som finns i en justering. Är det inte rakt fuskar man. Punkt..
Användarvisningsbild
av ketto
#947214
Hilmer skrev:
taxi skrev:Vid det läget, med sned ratt, kan man som hemmapulare fixa själv genom att skruva lika mycket på styrlederna?
Jag undrar för att jag nyligen låtit Volvo göra en hjulinställning, och ratten står inte helt rakt efteråt, och jag skulle vilja undvika böket med att lämna in bilen igen.
Att ställa det grovt om man haft delat på framvagnen kan man ju göra och det finns många olika sätt, jag brukar använda mig av en gardinstång som man skjuter ut och se justerar tills man har samma bredd fram som bak på hjulet.
Men exakt blir det aldrig, att lämna in bilen för inställning för att sen förstöra det genom att själv justera känns lite dumt! ;)

Hahaha gardinstång, vilket bra tips! Har funderat länge på hur man ska ställa in framvagnen hyfsat bra, just när ena hjulet står åt h*e.

Tack för de tipset! =)
Bruten fjäder framvagn

Jag kontaktade bilförsäljaren Bilia, dom[…]

XC - Rear axle sensor

Tänker om det kan vara höjdvinkelgivar[…]

Den eviga däcksfrågan

Varför spacers, det är inte bra för[…]

S80

Söker en S80 2007-2016 Manuell . Välv&ar[…]