Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av r189
#944788
Hej.
Bytte bromsok på min brorsas c70 idag, han köpte bromsoket på biltema.
Monteringen gick utan problem, men en sak jag reagerade på vid bytet var vilket glapp det var emellan belägget och själva glidytan ca 4-5mm.
Provade med dom gamla beläggen och var samma sak med dom, provade även dom nya beläggen i det gamla oket och då vaar det normalt glapp så att belägget kan löpa fritt.
Men monterade ihop allt och ut och provkörde bilen och då hör man skrapljud till och från högerbak.
Min teori är att spelet emellan glidytan och belägget är så stort så att belägget kan lägga sig lite snett när kolven går tillbaka.
Eller kan det vara något annat problem man ska kolla först innan man går och frågar om ett nytt bromsok?

Mvh
#945048
Vad är det för ok då? Är det vanligt 2-kolvs ok så har du ju styrpinnar och fjäderbricka, just för att beläggen ska styra rätt. Lite mellanrum måste du ju ha annars kommer det nog kärva.

Skrapljud kan ju uppstå om du bytt ok och belägg, men inte skivan.
av r189
#945098
TobbeViktor skrev:Vad är det för ok då? Är det vanligt 2-kolvs ok så har du ju styrpinnar och fjäderbricka, just för att beläggen ska styra rätt. Lite mellanrum måste du ju ha annars kommer det nog kärva.

Skrapljud kan ju uppstå om du bytt ok och belägg, men inte skivan.
detta är monterat
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... AK-665003/

Vet mycket väl att belägget ska löpa fritt, inte det som är problemet. Problemet är att spelet emellan oket och belägget är så mycket större på det nya oket om man jämför med det gammla.
Normalt sett så brukar man ju rengöra glidytorna vid byte av bromsbelägg, men det kommer man aldrig behöva göra på detta oket då belägget aldrig någonsin kommer vara i närheten av själva glidytan oavsett hur mycket rost och annan skit det blir på glidytan.
Därför undrar jag om min teori kan stämma i mitt första inlägg.

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]

Vi som beställt nya XC60

Man kan ju ladda batterierna när man k&oum[…]

Har precis hämtat en my24. Elvärmare[…]

@lennarte , Har nollat felkoderna, kört ett […]