Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#944477
Blir tokig! Finns det någon som kan hjälpa mig med en gissning angående orsaken till följande problem. Det gäller en v70 t5 (B5234T3).
1. Bilen misständer fantastiskt mycket så fort turbon börjar ladda.
2. Vid tomgång går den ojämnt och man kan tydligt höra ett knackande/tickande missljud ifrån motorn, ljudet hörs bäst om man böjer sig ner vid förardörren och knappt alls om man lyssnar vid höger framhjul. Ljudet tillsammans med den ryckiga gången kommer och går som den vill så ibland låter det inte alls och 5 min senare så låter det som att någon sitter bakom motorn med en liten hammare och knackar på motorblocket.
När missljudet och den ojämna gången är som värst så kan man även känna att den driver ojämnt.
Inga varningslampor eller motorkoder är aktiva.
Tacksam för alla svar även om det är en långsökt gissning!
/Martin
#944500
Låter som det tickande ljudet kan komma från växellådan (svänghjulet?) om det hörs bäst från förarsidan, den sitter ju på den sidan. Vad felet kan vara vet jag dock inte.
#944953
Black855power skrev:
Hillpan skrev:Det är en 99a så den har inte någon fördelare :)

Får kolla spolarna då, kan ju blivit en spricka, alt fukt, fast vet iinte om det kan göra så det blir ett spikande ljud men????
Ljudet från växellådan kan vara ett "problem" i sig, behöver inte ha något med ev. spricka i spolen att göra.
#945004
Matchmiss skrev:
Black855power skrev:
Hillpan skrev:Det är en 99a så den har inte någon fördelare :)

Får kolla spolarna då, kan ju blivit en spricka, alt fukt, fast vet iinte om det kan göra så det blir ett spikande ljud men????
Ljudet från växellådan kan vara ett "problem" i sig, behöver inte ha något med ev. spricka i spolen att göra.
Tänkte oxå först att det kunde vara en kombination av problem men det verkar så långsökt när man tänker på att den ojämna gången kommer och går med missljudet. Så här låter det, inte min video men ljudet är väldigt likt även om bilen i klippet går mkt sämre så är det klickande ljudet likadant:
Senast redigerad av 1 Hillpan, redigerad totalt 0 gånger.
#945239
Matchmiss skrev:Aha okej, näe det där låter inte riktigt som jag trodde... låter mer som rem-relaterat då det följer varven.
Tror du det skulle kunna vara typ vvt(variable valve timing)-systemet på något sätt, har verkligen inte bra koll på hur det fungerar så det är inte mer än en gissning. vad tror du?
Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]

Lägg gärna ut en bild från samma v[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser de[…]

Löjliga priser XC70

Hela branschen har blivit löjlig. Går j[…]