Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 93Johanson
#944337
Hej har en B5254S 1996 årsmodell.
Motorn ska in i en 740 och klippt kabelmatta, ansluten enligt följande:

Har 12V på stift A 12, 26, 27 och jord på A 13, 18, 28, 42.
Har +12V på tändspolen och men får ingen - eller + på GulVit mot slutsteget på tändningen.

Startspärr på boxen och automat tidigare.
Slutnummer 294 (0 261 204 294).

Har som sagt ingen gnista på stiften, och eftersom det är immobilizer så funderade jag om nån har koll på hur den kopplas mot boxen?
Spridarrelät drar och tomgångsmotorn går, så det saknas bara gnista.

Har ni några idéer eller är det bara att införskaffa tidigare dubbelbox från 850 Glt <95? :(
av *pettson*
#944383
Jag gör antagandet att du inte klippt isär något på måfå, utan både äger ett aktuellt schema på mottagarbilen och ett på donatorbilen. Har du sen anslutit allt som ska anslutas enligt schema, ja då finns inga direkta problem.
Saknar du något nu, så har du antingen missat i din bil, eller på det du monterat. Den enda som kan felsöka detta är du själv.
Så på elschemana nu ett i taget för att se så du har kopplat allt som kopplas ska.
Har du inga scheman så är det dags att införskaffa dessa för att få en bra framtid med bilen.
av 93Johanson
#944463
Ja precis har följt efter schema men verkar inte hoppa igång.
Eventuellt måste kanske immobilizern vara ansluten till sin kringutrustning med reläer?
Men borde ju räcka med antenn och nyckel till immobilizern och självklart ström för att den ska få kontakt med boxen?
Inget du har pysslat med?
bästa vore att koppla förbi den men det går ju inte när boxen också sägs vara chipad för immobilizern?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#944476
Skaffa en box från en -95a istället så slipper du startspärren. Vill du därimot ha startspärr, ja då får du allt gräva rätt djupt på google för att hitta den info du behöver. Känsligt ämne...

Det jag kan säga dock är att startspärren stänger av bränslepumpen - INTE gnistan.

Hur har du löst tändningen? Krabblock eller sepparata spolar? Det är ju inte ovanligt att dom som använder krabblock får en jäkla hög med problem...
av 93Johanson
#944522
Jaha ok, trodde den stängde av gnistan med, isåfall får jag nog se över jordningen te tändspolen.
Har kopplat så boxen startar iaf.
Kör än sålänge med original fördelare, försöker få den att gå med elen innan jag monterar motorn och mattan...
Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]

Däckslitage insidan.

Hjulinställning är enda utvägen.