Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
#946592
Du får nog fundera lite till om du finner det intressant.. Ett tips.. maskinerna är gröna i EU.. och svartgula i nordamerika.. är det nån ledtråd?
Gällande aeg och dewalt så har dom blandat sina maskiner och sålt under varandras namn dom senaste 20åren..

Parsun, licenstillverkad Yamaha med orginalets goda minne för att undvika tullarna. Liksom loncin och kipor med honda. Naturligtvis finns dom med 10 namn till alla mer eller mindre äkta.
Du vet att volvo har också tillverkats i kina sedan 1992.. Handbyggda på beställning för kinesisk marknad. Man skickade dit bilarna i bitar för att sätta ihop dom där, allt för att undvika tullarna, men tydligen var det finare att importera tyckte kunderna. Först nu när kina äger volvo, ja då har man byggt en ny fabrik i kina. För att sälja på inhemsk marknad.

OCAP.. tja.. du tror att importtullarna från kina gör det lönsamt att importera färdigt i stor skala? Eu fabrikerna gör alldeles tillräckligt åt oss, med Eu förordningarna så gör man halvfabrikat i kina som sen slutmonteras i Eu.. vips är det MADE IN EU.. som billyftar och kompressorer. Alltså made in china.. egentligen. Precis som dom stora pojkarna i världen.. T.ex SKF..FAG.. osv.. Fabriker i hela världen som antingen gör en produkt färdig. Eller gör ett halvfabrikat som färdigställs i EU.
Hydralik jepp full koll på skogsmaskinshydraliken. Som för övrigt mestadels är made in china.. readymade in italy.. inte särskilt chockerande.

Det är fortfarande ointressant vem som säljer något om dom själva inte tillverkar det från början. Branding är ett sätt att höja ett pris, inte en kvalitet.
Det finns många som tillverkar enormt bra saker, som du varken hör eller ser nåt om på en reklampelare. Deras rykte sprids som en löpeld bland dom som vill ha produkterna, just på grund av sin kvalitet istället. Jag vet var det finns utmärkta styrleder av högsta kvalitet, dom tillverkas på beställning givetvis, räkna med 4000kr stycket plus moms. Dom går aldrig ner sej. Toleranserna är enormt tajta. Dom är till för racing. Dom tillverkas givetvis i titanlegering och går att ställa det önskade glappet i. Ser du till material, dina val du får för ytbehandling och yttre utförande, och handtillverkningen så är det en spottstyver stycket. Men så bra vill tydligen dom flesta inte ha det ändå. Då är allt för fint och för bra.

Lemförder var det .. hmm som är ZF.. som alltid tillverkar allt i sina fina tyska fabriker.
Eller inte..http://www.zf.com/corporate/en_de/compa ... /china.jsp
Som alla andra blandar även dom sin tillverkning av hel och halvfabrikat över hela världen.
Men vad vet jag..

Självklart ska du ha kvalitet som nasa eftersträvar och som alla andra ska du inte betala för dom då handgjorda sakerna. Vilket gör att du förmodligen får leta i evighet.
Så bästa delen.. gjord i europa i sin helhet.. Ingen aning faktiskt, jag känner inte till någon förutom dom jag nämnde i förra stycket.
KANSKE att du kan få till orginaldisken och se om det står nåt Eu namn på förpackningarna?
Sist stod det MADE IN CHINA på bromskivorna jag hämtade över orginaldisken..
Bild
Användarvisningsbild
av VolvoMotor
#946716
*pettson* skrev: Sist stod det MADE IN CHINA på bromskivorna jag hämtade över orginaldisken..
Bild
:o Det har gått utför på riktigt nu. :(
av vigg
#946786
Jag vet att SKF inte är svenskt längre. Det märktes på en gång på "deras" borrar t.ex.
Jämför inte en Parsun med en Yamaha eller ett Honda elverk med ett Kipor. Jag har bägge och det är milsvida skillnad i kvalitet.

Om du vill tro att det bara finns en kvalitetsnivå på allt och att Kina gör bra prylar. Då får du leva i den villfarelsen, jag gör det inte.
Och en kompis till mig har egen mekanisk verkstad med cnc fräsar osv. Han tillverkar bl.a detaljer åt Ford motorsport. Och en del i Ken Blocks bilar.
Så du behöver inte bemöda dig med att berätta om häftiga specialgjorda grejer.
av vigg
#946787
VolvoMotor skrev:
*pettson* skrev: Sist stod det MADE IN CHINA på bromskivorna jag hämtade över orginaldisken..
:o Det har gått utför på riktigt nu. :(
Ja tyvärr. :(
av *pettson*
#946796
Kalasbra. Be din kompis göra dina styrleder. Det är ingen konst med CNC maskiner. Ritningarna drar säkert du upp. Gör du dom i exklusivare material med bättre toleranser så behöver du inte några gummitätningar under den tid du kommer att ha bilen.

Skönt att höra att du är insatt i kina för övrigt?
Dom som jag jobbat med berättar glatt att DÄR får man vad man betalar för. Ska någon lägga ner jobb på något och materialet ska vara förstaklassigt top notch, så lönar det sej knappt efter importtullarna att sälja grejorna. Då skiljer det inte nämnvärt med priserna som finns här i europa som det är. Därav att många många gör halvfabrikat i kina och sen gör slutjobbet i Eu. Det är slut med sötebrödsdagarna. Sen finns det naturligtvis regler och lagar kring reservdelar som gör att du inte kan komma med vad skit som helst och sälja in.
Vad gäller gummi som du gnällde på, tja.. tydligen så var någon duktig som satan på att sälja in någon ny produkt. Mekonomen blev överöst med sånt som skulle vara gummiskyddat. Autoexperten likaså, och dom flesta bilmärken. Samt.. resten av eu hade samma problem. Inte ens bränsleslangar var det som dom var till för, dom tålde knappt bränsle.
Idag är det korrigerat hos i stort sett alla.

Men nog om det. Du verkar kompetent att leta upp dina egna delar och då finns ju inget att fråga oss om eller hur?
av vigg
#946826
*pettson* skrev: Men nog om det. Du verkar kompetent att leta upp dina egna delar och då finns ju inget att fråga oss om eller hur?
Även om man är kompetent så blir det svårt att kunna allt som du kan Pettson. Du förstår vi vanliga dödliga har bara en livstid på oss att lära och du bör väl vara 4-500 år någonting. Förstår att du är bitter då, måste vara rätt less vid det här laget.
Du har inte hjälpt till övht i tråden, bara bajsat ord och som vanligt försökt spela allan. Ska man tolka ditt ordbajseri så är det då som jag redan skrivit att Kinaprylar är bra och det finns inte olika kvalitetsnivåer på åtminstone styrleder, bara olika kartonger.
Så tack för din "hjälp" men nej tack.

Finns det någon annan på forumet med annan uppfattning än sistnämnda användare så är det välkommet.
av vigg
#948852
Så volvo original eller Mekonomens dyraste är inte bättre än Biltema om jag förstår trådens inlägg rätt?
Någon som tycker annat?
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#948875
Vet inte hur biltemas är har aldrig testat. Jag köpte Volvo original till min bil och dom håller länge :)
Bytte styrled på våran V70 då den hade gått 7000 mil köpte Volvo original då, och nu har den rullat 18000 mil och styrleden är fortfarande funktions duglig (inget glapp) :)

Fjållträsk

Montering av hardwire-kittet till nya dashcamen, t[…]

Fungerar låset? Kolla sladdarna mellan lucka[…]

Kan det vara någon glapp eller något[…]