Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av boper67
#944033
Tack för alla svar och nu är ju bilen igång men jag skulle ändå vilja ta reda på vad felet är om det skulle återkomma. Jag drar mig till minnes att innan bilen ställdes av i höstas så krånglade hastighetsmätaren dvs den gick inte alls! Nu senast då startade den inte förrän "check engine" lampan tändes. Jag utgår då från att det inte fanns någon kontakt med styrenheten som gjorde att den inte startade.
Det låter ju som en glappkontakt. Hur vanligt är det då med glappande tändningslås? Jag har försökt att trycka nyckeln i botten, dragit åt sidorna och vridit men inte sett något uppenbart glapp.
Eller någon som har en annan ide?
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#944061
Vad jag har förstått så är det styrdonet som gör så att motorlampan tänds genom att den gjordar motorlampan och då tänds den. Om nu motorlampan skulle gå sönder eller glappa så tror jag att motorn fortfarande skulle starta.

Vad som gjorde ditt fel vet jag ej men kanske samma som för mig glapp internt i styrdonet. Har du föresten kollat dom olika gjordpunkterna på motorn så att det ordentlig kontakt?
av boper67
#948035
Jaha säg den lycka som varar! :D Nu är det återigen dags för en bil som inte vill starta. Alla lampor i instrumentet tänds upp utom den magiska "check engine soon". Har kollat säkringar osv och försökt upptäcka något slags glapp i tändningslåset. Kan inte säga att det är något uppenbart glapp som jag ser men samtidigt vet jag ju inte symptomen på ett förekommande glapp.
Är detta ett vanligt problem?
Någon som har någon annan ide om vart man ska börja söka? Bilen har ju i stort sett bara stått.
Det känns ju som om styrenheten inte vill vara med men hur vanliga är fel på dessa? Har ju lite problem att hitta en begagnad också eftersom bilen är en import och jag har inte hittat det boschnumret på bildelsbasen.

Skulle verkligen uppskatta om någon tog sig tid. Har några dagar ledigt nu men behöver som sagt en infallsvinkel.

Allt gott till er!
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#948055
Jaha tråkigt det :(

Vet inte om du testade och värma på motorstyrdonet med typ en kupévärmare jag tycker du ska prova det och se ifall lampan tänds det funkade på min och det var för att jag hade en dålig lödning. Jag antar att det när det blev varmt så expanderade lödningen i styrdonet och det var det som gjorde att det blev kontakt när den var varm för sen när den blev kall (stått över natten) så krympte det tillbaka och då förlorades kontakten.
av boper67
#948070
Hej igen Daydreamer, trevligt att höra av dig igen. :D Bilen har stått kallt men nu har den kommit in i värme så i morgon borde styrenheten vara varm och skulle den gå igång då så kanske man kan börja misstänka styrenheten. Men jag är ganska säker på att ingen mixtrat med den så varför den skulle gå sönder bara genom att stå skulle då vara ett mysterium. :D
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#948104
Ja du får se imorgon om det hjälper med att den står inne i värmen.
av boper67
#948313
Har då alltså försökt att starta bilen efter en natt i värme. Gick då inte alls! Har nu också kontrollerat relevanta kontaktstycken men inte funnit något anmärkningsvärt där!
Hur går jag nu vidare?
Nån måste ju sitta på lösningen!
Allt gott!
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#948362
Ja det var ju tråkigt att höra. Jag har inga fler förslag heller just nu som kan hjälpa dig.
Bakfjädrar.

Kolla Skandix i Tyskland också, sök p&a[…]

Börja med att plocka loss tryckgivaren nä[…]

Ser ut att komma från det lilla hålet […]

Din LMM (MAF) är bytt och den är fel ti[…]