Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#941865
Felkoden ska bli passiv om givaren fungerar även om den varit urkopplat innan. Vill du vara säker är det bara att lyfta av batteripolen i några minuter så att motorstyrenheten är strömlös så kommer alla felkoder rensas ur minnet. En teori om att felet försvinner när du kopplar ur givaren skulle kunna vara att motorstyrningen går in i ett limp-home läge och att du då inte får samma sympton med samma parametrar som tidigare (2000rpm, ett visst gaspedalläge etc). Vid sådana här fel är live data ett väldigt bra verktyg då man kan titta på throttlevinkel, gaspedalpositon etc för att försöka luska ut vilken komponent som beter sig konstigt.
#943125
SubMarine skrev:Felkoden ska bli passiv om givaren fungerar även om den varit urkopplat innan. Vill du vara säker är det bara att lyfta av batteripolen i några minuter så att motorstyrenheten är strömlös så kommer alla felkoder rensas ur minnet. En teori om att felet försvinner när du kopplar ur givaren skulle kunna vara att motorstyrningen går in i ett limp-home läge och att du då inte får samma sympton med samma parametrar som tidigare (2000rpm, ett visst gaspedalläge etc). Vid sådana här fel är live data ett väldigt bra verktyg då man kan titta på throttlevinkel, gaspedalpositon etc för att försöka luska ut vilken komponent som beter sig konstigt.
Har nu provat att koppla ur batteret en stund för att nolla felkoderna, kopplat i nya givaren och felet är kvar.
Nya givaren är ej orginal (facet, made in italy) kanske är skräp...

Kopplar jag ur givaren så går den som vanligt dvs inget limp mode.

Tar bilen skada av att köras utan sensor inkopplad?

Ska försöka få till en "live" mätning.
#943217
Lucif3r skrev:Utan mapsensorn går bilen på ett nödprogram... Den tar inte skada utav det, men det är fasen inge roligt att köra med.
Var ute en sväng å testa med sensor urkopplad och den går bra, varvar till rödmarkeringen och var uppe i 140 innan jag fega ur i halkan och det verkar väl skumt om den går på nödläge?
Vad ska jag få för värden om jag mäter på stiften i kontakten på sladden till givaren? Kanske är kabelbrott?
#943304
Kikade lite på felkodsbeskrivningen i VIDA och om du kopplar bort MAP-givaren så kommer laddtryckstyrningen gå i open-loop istället för closed-loop. Detta innebär att magnetventilen kommer arbeta med ett antal förbestämda duty-cycles oavsätt aktuellt laddtryck.

MAP-givaren:
P (kPa) 90.0 101.3 150.0 200.0
V /(Volt) 1.69 1.90 2.80 3.71

D.v.s. vid omgivningstryck (100kPa) så bör du mäta ~1.9V
#943729
SubMarine skrev:Kikade lite på felkodsbeskrivningen i VIDA och om du kopplar bort MAP-givaren så kommer laddtryckstyrningen gå i open-loop istället för closed-loop. Detta innebär att magnetventilen kommer arbeta med ett antal förbestämda duty-cycles oavsätt aktuellt laddtryck.

MAP-givaren:
P (kPa) 90.0 101.3 150.0 200.0
V /(Volt) 1.69 1.90 2.80 3.71

D.v.s. vid omgivningstryck (100kPa) så bör du mäta ~1.9V
Nu har jag varit och mätt kontakten och jag har 1, 47 V med bilen på tomgång.
Ohm mätte även sensorn och fick följande värden 5.54(stift1-2) , 10.67(stift 1-3) och 6.1(stift 2-3) på den gamla och på den nya
Fick jag bara ett värde 16.93 (stift 2-3) på övriga inget ?:-/
#945463
Har nu kollat felkoder och den som vi inte lyckas lösa är felkod 1600 laddtrycksgivare och denna går inte att radera ??:-/ och då har vi testat med två olika, nya mapsenorer.
Någon som vet vad felkoden säger?
#945482
När min mapsensor/laddtrycksgivare gick sönder, så kom en felkod om just den givaren. Kommer inte ihåg exakt kod bara. Då var den allmänt svårstartad, stack iväg som ett jihu när man försökte krypa iväg, samt gick allmänt knasigt och ryckigt så fort man nuddade gasen.Jag köpte en begagnad och nollade felkoden och sen gick den som den skulle.

Skulle kanske felkoden kunna sättas av eneventuell läcka nånstans?

Motorlampan tändes för några dagar[…]

Bältesvarnare

Är väl bara att jorda kabeln som g&ari[…]

Startproblem varm motor S70

Jag är ingen expert alls men jag har för[…]

Försvinner "partikelfilter felaktig sig[…]