Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#939427
Håller på med byte av handbromswire till min S70-99.
Har dock stött på mindre patrull.
Fått loss allting, men sen sitter hela vajern fast med 2 st clips under mattan bak.
Kan man få loss clipsen utan att skada dem, eller är det milt våld som gäller och sen köpa nytt?
#939694
Ok. Lyckades övertala de 2 yttre att lossa med en hovtång. De 2 inre var mer envetna och gick givetvis av. Får bli 2 nya på måndag.
Tackar för svaret!
av vigg
#940115
Riktigt skitjobb att byta handbromswirarna på denna bil. Gjorde det precis på min -99 v70 och det tog timmar. I clips gick sönder av 5. Inspekterade dom noga och fattade aldrig hur man skall öppna dom för att återanvända dom så jag hade väl tur.
Och lossa bromsok och ta av skivan bak och kolla hur det ser ut med band osv. Borsta blås mekanism rent men ingen smörja på dom.
Hade själv svårt att få dit de nya wirarna in i oken. Plastskräp. Fick tillverka ett specialverktyg för att kunna knacka dem rakt in.
De gamla bröts av jämnt vid oket hur jag än gjorde. Så det var att mejsla ut resterna.
av Kena
#940230
Tyckte inte det var så svår operation att byta vajrar trots att jag aldrig gjort det förut. Några tips, köp nya klammer som håller fast vajern i "svingarmen" eller vad den nu heter. Klamren är till för att hålla fast själva vajern så den inte böjer sej i höljet närmast oket, det förlänger livslängden betydligt på höljet (min biltemavajer höll 1 år utan klammer så sprack höljet och det rann in vatten). Sedan där man slår fast vajern i oket, jag rengjorde ordentligt och smorde med Yes diskmedel så det skulle glida lättare. Sedan tog jag en fastnyckel som passade till konan på vajerhöljet och en liten slägga, nyckeln höll jag 90 grader ut från vajer och knackade försiktigt i början så vajern/konan kom rakt och sedan var det bara knacka den på plats.
#942282
En liten följdfråga nu då, när jag monterat dit allt på ena sidan.
Enligt Haynes, och tidigare inlägg här, så sitter tydligen vajern fast med clips och pop-nit i själva svingarmen.

Är det så på alla modeller, eller går det lika bra utan? Har inga clips alls på min, inte suttit några i min ägo, och vajrarna har ju hållt fint, i alla fall i min ägo (2005-nu).
Hittade ju ett hål för syftet, som var fullt med skit.
Behövs de, eller är det överkurs?
Hur ser de ut? Nån som har en bild?
av Kena
#942564
TobbeViktor skrev:En liten följdfråga nu då, när jag monterat dit allt på ena sidan.
Enligt Haynes, och tidigare inlägg här, så sitter tydligen vajern fast med clips och pop-nit i själva svingarmen.

Är det så på alla modeller, eller går det lika bra utan? Har inga clips alls på min, inte suttit några i min ägo, och vajrarna har ju hållt fint, i alla fall i min ägo (2005-nu).
Hittade ju ett hål för syftet, som var fullt med skit.
Behövs de, eller är det överkurs?
Hur ser de ut? Nån som har en bild?
När jag bytte vajrar så köpte jag Biltema, de höll ett år så gick det hål i höljet och vajern frös fast när det blev kallt. Tänkte väl det var dålig kvalitet på bt:s så jag åkte till Volvo och köpte nya. När vi kollade på sprängskissen då många fanns klamren med där så jag köpte dem och monterade dit dem. Kanske hade även Biltema vajrarna hållit lika länge om jag monterat med klammer, vem vet? Anledningen till att de sitter där är att vajern böjer sej på rätt ställe när fjädringen jobbar. Kostar någon tjuga på Volvo....
#943608
Satt fast klämmor på bärarmen nu, men enligt VIDA så togs detta bort på senare årsmodeller 99-00.
Troligtvis en besparing från Volvos sida. Monterade dit 2 st ändå, hålen fanns ju och det är kanske en billig försäkring.
#944867
TobbeViktor skrev:Satt fast klämmor på bärarmen nu, men enligt VIDA så togs detta bort på senare årsmodeller 99-00.
Troligtvis en besparing från Volvos sida. Monterade dit 2 st ändå, hålen fanns ju och det är kanske en billig försäkring.

I mitt tycke har inte clipsen någon funktion då handbromsen fungerar lika bra utan dom, och vajern ligger då inte mot däcket heller, jag bytte min ena vajer inför besiktningen, och de fungerade klockrent ändå, skulle dom gå sönder så, men visst vill man ha det ordentligt så.
Passar dessa fälgar

Ja bör passa, yttre fälgkanten hamnar do[…]

Stort tack, erniefågelholk! Det blir till st[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Har beställt via reg.nr. en tidigare gå[…]

Nu hittade en polare till mig en tysk åter[…]