Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#937987
Det hela började med att jag bytte skivor, ok och slangar fram. Först så gick ABS-varningslampan på och ABS-en fungerade inte alls. Men efter att ha kört en bit och halkan gjorde att jag fick användning för ABS:en så slocknade den. Frid och fröjd trodde jag.

Men vad som se'n händer är att ABS:en går på under färd. Man hör det där malande, pulserande ljudet och trycker man då på bromsen så finns det ett vibrerande motstånd där. Oftast släpper det tillfälligt efter att ha bromsat.

Jag och pappa misstänkte att det hade kanske kommit en spåna eller något i de där rotorerna/ spaltrullarna som sensorerna läser av. Så vi blåste dem rena men problemet kvarstår. Jag har läst på amerikanska siter lite om att dra ut säkringen för ABS:en, nolla styrenheten och att koppla bort... ja, vad den ventilen heter som sköter detta men jag tänkte även höra här om ni har några funderingar omkring vad det kan vara.

Tack på förhand,
Jonas
#938084
Alternativet skulle vara att söka här i forumet om orsak och åtgärd. Problemet är vanligt och det finns många många trådar om detta.
Lösningen på ett trilskande säkerhetssystem är ALDRIG att koppla ur det och strunta i det.
Även om det finns bakåtsträvare som tror att dom vet exakt hur det ska påverka i framtiden. Man tjatar alltid om att lösningen är för svår, för dyr, tar för mycket tid osv. I själva verket brukar bakåtsträvningen ta mera tid. Kostnaderna som enligt bakåtsträvarna är otaliga tusenlappar är i själva verket en eller ett par hundrallappar om man kan skruva lite själv. Eller något mer om man kanske har en kamrat som kan lite mer. Men då å andra sidan är systemet reparerat på rätt sätt.

Hej! Vill ha tips på billig och bra Bilverks[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Man ska inte förakta 4an. Är ju rappare[…]

Fick samma svar från Volvo Sverige. B[…]

Hej på er, Jag har fått den kär[…]