Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
#937044
VolvoAndreas1 skrev:Hej! Är det någon som skulle kunna förklara hur man byter ventilkåpspackning på en volvo 850 -96 GLT?
Misstänker att det läcker därifrån. MVH
Absolut. Det finns ingen. Varken packning eller ventilkåpa.

För att lyfta på övre kamaxelkåpan så kom ihåg att kamaxlarna är direktlagrade där inuti. Så nollställ och sen hämga.av kamremmen. Lossa övre motorfästet, dvs hela stödbygeln. Lossa den separata infästningen på kamkåpan. Ta bort fördelarlock och fördelarens innehåll. Ta bort kamlägesgivare och dess innehåll. Lossa jordflätor. Tillverka pressverktyg eller hyr eller köp för att hålla kamkåpan på plats när du sakta lossar den. Och för att återmontera den. Använd en separatortång för att knäcka isär kamkåpa och lock när du lossar alla skruv. Ta isär rengör tätningsytorna från lim. Applicera nytt lim, tunt som attan så inte limmet smetar igen oljekanaler för dej.Endast volvos om du inte vill göra om det snart. Silicon förbjudet. Återmontera, glöm inte kamaxeltolk minst. Gärna fullt tolkset till motorn om man inte är van. Alla skruv till kåpan ska efter nedpressning med specialverktyget förses med microtätning för hydralik och sen momentdras. Kom ihåg att du bör byta samtliga packboxar samtidigt.
Tips: köp en verkstadshandbok från t.ex lafri. Du lär ha nytta av den
av *pettson*
#937122
VolvoAndreas1 skrev:okej får se om jag vågar mig på det, verkar rätt komplicerat :)
Det är mycket att göra, men det är inte komplicerat. Det kräver dock att du vet vad du gör. Och det kräver noggrannhet.
Så en bra handbok. Och gott om rätt verktyg.
av VolvoAndreas1
#937528
Komplicerat är kanske fel ord, jobbigt kanske är mer passande. För mycket att göra enligt mig. Bytte kamremmen själv för ca 2 månader sen, bytte även då vattenpumpen men trodde inte det skulle vara så mycket att göra för att byta toppackningen :) det är mer det med tätningen som inte är min starka sida :/
Vi som beställt nya XC60

Skit också :-)

Batteri styrka på 12.1 efter vila är in[…]

Är det värt pengarna att montera en s&a[…]

Har nylig byttet sommerdekk og har en god del reso[…]