- tor 08 jan 2015, 23:41
#936663
Hej,
Ny i forumet och ny 850-ägare. Köpte i höstas en skitfin 855 GLT -97 för nästan inga pengar (6000:- besiktigad, skattad, välskött, välservad, etc., etc...). Undrade till en början vad haken var. Jättemycket bil för pengarna. Nu börjar jag förstå... Kupefläkten har slutat funka. Bilen är oanvändbar. Immar igen. Blir svinkall. Pyser lite värme om man kör 120 och snabbare. Annars inte. Och så börjar man kolla i Haynes och på nätet. Och inser att det förmodligen är motståndet till kupefläkten som pajat. Kostar ca 2.500:- orginal och ca 1.700.- pirat. För ett jävla fläktregleringsmotstånd!!!!!???!!!?? Och så börjar man förstå hur värmeregleringen funkar i bilen. Sensorer för inne- och utetemp., shuntmotorer, höger- och vänstersidareglering, styrning beroende på motortemp etc., etc., etc..... Och mitt i allt en ECC-dator! Har kollat runt på alla närbelägna skrotar och i samtliga 850 är kupefläktmotstånden urplockade. Ta en kölapp säger personalen; "kupefläktmotstånd försvinner direkt när vi får in en 850". Är det bara jag som tycker sånt här är sanslöst? Hur svårt ska det var att slå på värmen i en bil? Levde i ungdomen med ett antal Amazoner som kännetecknades av att dom var så bra vinterbilar pga bra värme. Tre reglage: Varmt-kallt, riktning på luftflödet, fläkthastighet. Inget annat tjafs. Funkade skitbra. Till min fråga: Är det nån som av ren tjurighet testat att våldstyra värmen i en 850? Har själv ett fläktstyrningsreglage och dito motstånd från en Mazda 626 -98 som jag funderar på att koppla till kupefläkten. Inte för att jag inte har råd att slanta 1.700:- på ett motstånd. Utan för att jag blir så störd av att tvingas leva med konstruerade, onödiga behov (=ECC-helevetes-anläggningar). Någon som testat? Någon som är med på att starta en förening för gamla surgubbar som hatar onödiga moderniteter? / L-G
Ny i forumet och ny 850-ägare. Köpte i höstas en skitfin 855 GLT -97 för nästan inga pengar (6000:- besiktigad, skattad, välskött, välservad, etc., etc...). Undrade till en början vad haken var. Jättemycket bil för pengarna. Nu börjar jag förstå... Kupefläkten har slutat funka. Bilen är oanvändbar. Immar igen. Blir svinkall. Pyser lite värme om man kör 120 och snabbare. Annars inte. Och så börjar man kolla i Haynes och på nätet. Och inser att det förmodligen är motståndet till kupefläkten som pajat. Kostar ca 2.500:- orginal och ca 1.700.- pirat. För ett jävla fläktregleringsmotstånd!!!!!???!!!?? Och så börjar man förstå hur värmeregleringen funkar i bilen. Sensorer för inne- och utetemp., shuntmotorer, höger- och vänstersidareglering, styrning beroende på motortemp etc., etc., etc..... Och mitt i allt en ECC-dator! Har kollat runt på alla närbelägna skrotar och i samtliga 850 är kupefläktmotstånden urplockade. Ta en kölapp säger personalen; "kupefläktmotstånd försvinner direkt när vi får in en 850". Är det bara jag som tycker sånt här är sanslöst? Hur svårt ska det var att slå på värmen i en bil? Levde i ungdomen med ett antal Amazoner som kännetecknades av att dom var så bra vinterbilar pga bra värme. Tre reglage: Varmt-kallt, riktning på luftflödet, fläkthastighet. Inget annat tjafs. Funkade skitbra. Till min fråga: Är det nån som av ren tjurighet testat att våldstyra värmen i en 850? Har själv ett fläktstyrningsreglage och dito motstånd från en Mazda 626 -98 som jag funderar på att koppla till kupefläkten. Inte för att jag inte har råd att slanta 1.700:- på ett motstånd. Utan för att jag blir så störd av att tvingas leva med konstruerade, onödiga behov (=ECC-helevetes-anläggningar). Någon som testat? Någon som är med på att starta en förening för gamla surgubbar som hatar onödiga moderniteter? / L-G