Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#936663
Hej,
Ny i forumet och ny 850-ägare. Köpte i höstas en skitfin 855 GLT -97 för nästan inga pengar (6000:- besiktigad, skattad, välskött, välservad, etc., etc...). Undrade till en början vad haken var. Jättemycket bil för pengarna. Nu börjar jag förstå... Kupefläkten har slutat funka. Bilen är oanvändbar. Immar igen. Blir svinkall. Pyser lite värme om man kör 120 och snabbare. Annars inte. Och så börjar man kolla i Haynes och på nätet. Och inser att det förmodligen är motståndet till kupefläkten som pajat. Kostar ca 2.500:- orginal och ca 1.700.- pirat. För ett jävla fläktregleringsmotstånd!!!!!???!!!?? Och så börjar man förstå hur värmeregleringen funkar i bilen. Sensorer för inne- och utetemp., shuntmotorer, höger- och vänstersidareglering, styrning beroende på motortemp etc., etc., etc..... Och mitt i allt en ECC-dator! Har kollat runt på alla närbelägna skrotar och i samtliga 850 är kupefläktmotstånden urplockade. Ta en kölapp säger personalen; "kupefläktmotstånd försvinner direkt när vi får in en 850". Är det bara jag som tycker sånt här är sanslöst? Hur svårt ska det var att slå på värmen i en bil? Levde i ungdomen med ett antal Amazoner som kännetecknades av att dom var så bra vinterbilar pga bra värme. Tre reglage: Varmt-kallt, riktning på luftflödet, fläkthastighet. Inget annat tjafs. Funkade skitbra. Till min fråga: Är det nån som av ren tjurighet testat att våldstyra värmen i en 850? Har själv ett fläktstyrningsreglage och dito motstånd från en Mazda 626 -98 som jag funderar på att koppla till kupefläkten. Inte för att jag inte har råd att slanta 1.700:- på ett motstånd. Utan för att jag blir så störd av att tvingas leva med konstruerade, onödiga behov (=ECC-helevetes-anläggningar). Någon som testat? Någon som är med på att starta en förening för gamla surgubbar som hatar onödiga moderniteter? / L-G
#936674
Tack! Möjligen, kanske, säkert. Men min fråga är lite av ideologisk karaktär; går det att finta bort ett onödigt, komplicerat, dyrt, ofungerande skitsystem med enkel metodik? Eller flippar hela ECC-systemet ut då med 0 värme som följd? Som sagt; någon som testat att runda det uppenbarligen dåliga ECC-systemet i 850 med robust, enkel teknik? / L-G
#936680
OK, tack för snabba svar och sorry för felaktig terminologi. Och ja; har kollat att direktmata fläkten med 12V DC och den går snällt, lätt, tyst och fint. Så det är vad jag förstår med stor sannolikhet "effektseteget" (alltså inte av mig felaktigt benämnt "kupefläktmotståndet") som är paj. Men den principiella och ideologiskt betingde frågan kvarstår: Finns det något bra sätt att kringå ett uppenbart dåligt och onödigt ECC-system för att få värme i en för övrigt utmärkt och prisvärd bil? Tycker det borde vara någon förutom mig som fått frispel av att ett uppenbarligen vanligt skitfel gör en i övrigt bra bil oanvändbar. / L-G
av *pettson*
#936699
Eftersom du besitter djup kunskap om 850s system vad jag kan se, så är det ingen ide att föreslå reparation rakt av. Det vore givetvis för enkelt.
http://www.jula.se/catalog/bil-och-gara ... kt-619243/

199 spänn. Uppfyller dina krav om enkelhet. Köp två vet jag och mys..

Skulle du vilja ha normal riktig värme så småningom så går ju orginalet trots allt att reparera mot en mycket mindre summa än du kommit fram till. Men det förutsätter ju givetvis att man inte tror så mycket utan att man felsöker på riktigt.
av rid54
#936719
Diskussionen om att allt ska styras med datorer är intressant och kan leda ungefär hur långt som helst. Personligen är jag mer positiv till enklare styrsystem för enkla funktioner (ventilation), men förstår värdet av komplexa styrsystem för komplexa funktioner (motorstyrning, typ). Om du kan komma åt att direktkoppla 12 V till fläkten, så borde det väl vara möjligt att helt enkelt skaffa en omkopplare och ett par lämpliga motstånd (från ELFA e.d.) och göra en egen "styrmodul" till fläkten; troligen skulle det vara mitt angreppssätt. Är man lagd åt det hållet kan man säkert knåpa ihop en steglös, transistoriserad styrning också, för en billig peng... För övrigt finns det 12 V dimmers, används en del i fritidsbåtar; troligen går det att anpassa en sådan till att driva en motor (med en frihjulsdiod).

Karossen. Lyckades kalibrera lägesgivarna ef[…]

Öppna bilen

Nädå, inga risker. 2an kommer raka sp&[…]

Både och iofs, men i det här fallet &au[…]

Hej, Jag har en 07 -bifuel med samma fel. På[…]