Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#937090
Tack för komentarer, tips, råd och åsikter,
Först de praktiska aspekterna: Har nu kollat att styrning av luftflödet (till framruta, golv etc.) funkar i kombination med direktmatning av 12V till fläkten. Så då är det bara ett vrid-, skjut-, dragmotstånd el.dyl. som fattas för att få ett välfungernade värmesystem. Tar det nog från den skrotfärdiga 626 Mazdan från -98.

Sedan dom filosofiska/ideologiska aspekterna: Håller helt med rid54's kloka inlägg att datorstyrning ska användas i komplexa system med många in- och utparametrar typ motorstyrning. Då ger det ett mervärde; (högre effekt, lägre bränsleförbrukning, mindre miljöbelastning etc). Men i förhållandevis enkla applikationer ställer det bara till problem och irritation. I fallet tempreglering vill jag t.ex. få max värme om jag vrider värmeregalet max från blått mot rött. Jag är inte intresserad av att min 850 gör en bedömning av hur varmt jag vill ha det. Utifrån utetemp, kylvattentemp, kupetemp, körhastighet och gud vet vad. Det ska bara bli så varmt som möjligt så fort som möjligt eftersom jag fryser! Och då är direktreglering med enkel direktstyrning utan t.ex. komplicerade vilkorsstyrningar bäst enligt min erfarenhet. Iaf när fordonet i fråga varit i drift 15+ år.

/ L-G
Användarvisningsbild
av taxi
#937114
Det händer säkert fortfarande att folk lämnar in bilen för kopplingsbyte för 14 000 kr, jag skulle lätt köpa ett nytt effektsteg för 1000 kr om det är det enda som felar.
Blir det skrotning framöver så får man väl plocka ur stereon och effektsteget och sälja löst då?
av *pettson*
#937121
ECChatare skrev:Tack för komentarer, tips, råd och åsikter,
Först de praktiska aspekterna: Har nu kollat att styrning av luftflödet (till framruta, golv etc.) funkar i kombination med direktmatning av 12V till fläkten. Så då är det bara ett vrid-, skjut-, dragmotstånd el.dyl. som fattas för att få ett välfungernade värmesystem. Tar det nog från den skrotfärdiga 626 Mazdan från -98.

Sedan dom filosofiska/ideologiska aspekterna: Håller helt med rid54's kloka inlägg att datorstyrning ska användas i komplexa system med många in- och utparametrar typ motorstyrning. Då ger det ett mervärde; (högre effekt, lägre bränsleförbrukning, mindre miljöbelastning etc). Men i förhållandevis enkla applikationer ställer det bara till problem och irritation. I fallet tempreglering vill jag t.ex. få max värme om jag vrider värmeregalet max från blått mot rött. Jag är inte intresserad av att min 850 gör en bedömning av hur varmt jag vill ha det. Utifrån utetemp, kylvattentemp, kupetemp, körhastighet och gud vet vad. Det ska bara bli så varmt som möjligt så fort som möjligt eftersom jag fryser! Och då är direktreglering med enkel direktstyrning utan t.ex. komplicerade vilkorsstyrningar bäst enligt min erfarenhet. Iaf när fordonet i fråga varit i drift 15+ år.

/ L-G
Ska vi inte börja med VARFÖR du köpte bilen istället? Det är ju första dumheten som producerades? Andra dumheten är att du tydligen köpte den oprövad?
850 såldes utan ac överhuvudtaget med just den typen av vred du söker, det är inte ens en sällsynt bil. Men ändå köpte du en med klimatanläggning.
Sen är din slutsats av dina egna tre dumheter är att konstruktörer är fel i huvudet? Det må jag säga är att desperat hitta en ny syndabock.
Men du har ju en lösning på G i poolen av kunskap, så koppla dina mazdasaker nu så du får din värme. Jag säger det nu:Klimatenheten kommer inte göra dej till viljes genom att slå på full värme när du önskar, för att fläkten får 12v via mazdadelarna, trots att du kommit fram till det i din ilska, det är en omöjlighet.
Så allt jag kan göra är att önska dej lycka till. :-)-)

Alternativet finns ju enkelt. Det är bara att reparera så fungerar det direkt för småpengar. Men det vore ju att gå rätt väg.
#937150
Så, så Pettson, ta det lungnt. Köpte bilen med öpp na ögon i fjol höstas då familjen behövde en billig, säker och robust andrabil. Gick igenom den grundligt med säljaren och konstaterade 2 fel av någon dignitet: lite missljud från höger drivknut vid fullt rattutslag och klatrande luftpump/luftpumpsrelä. Tycker det var helt OK med 6.000:- för en välskött 855a med dom felen. Har varit helnöjd med bilen och är det fortfarande men snedtände när den blev oanvändbar pga ovan beskrivet fel och tyckte effektsteget var ohemult dyrt och började fundera på sniklösningar. Sen tycker jag det är lite principiellt intressant att diskutera återanvändning av begagnde prylar. Det slängs oerhört mycket saker med småfel därför att det är för dyrt/besvärligt/jobbigt att laga. Var t.ex. Ett inslag i rapport förra veckan om en kille som renoverat upp ett rivningsfärdigt hus för småpengar. Med kasserade prylar. Bl.a. fönster som var kasserade för att karmarna var bruna... Tänker att det kunde vara nära till hands att skrota 855an pga deffekt effektsteg. Vågar inte tänka på vad det skulle ha kostat att lämna på Volvo för rep. Nåja får se hur jag gör med det här, kanske kollar med Mazdaprylarna först och investerar i rätta prylarna om jag blir less eller börjar känna mig allt för mycket snål muttrande surgubbe..
#956217
Tar upp denna tråd igen pga fortsatt elände. "Löste" först problemet genom att mata 12V på/av till den välfungerande fläkten under körning. Plockade sedan ur 4-stegsreglering ur gammal Mazda för att göra en mer sofistikerad sniklösning men började känna mig alltför dumsnål så bet i det sura äpplet och köpte nytt effektsteg från Volvo. 3 veckors leveranstid och nästan 2.000:- . Till en bil jag betalat 6.000.- för. Men iaf; i med det nya effektsteget och allt funkade frid och fröjd. Fläkten gick snällt, tyst och steglöst med bra värme som följd. Tills idag ca 2 månader senare. Körde till lunch, småkallt ute men ECC-systemet funkade, fläkten susade snällt, bilen var varm och go och allt frid och fröjd. Efter lunchen kör jag tillbaka till jobbet. Och noterar att fläktjävelshelvet inte går. Stendött. Testar alla inställningar. Inte ett liv i fläkten. Får djup ECC-depression, tar ledigt ett par timmar från jobbet, hem och in i garaget, ut med fläkt och effektsteg. Direktmatar fläkten med 12V, den går perfekt, lätt, snällt, tyst. Prövar slå på fläkten med tändningen på och håller samtidigt en hand på kylflänsarna till effektsteget (fläkten ej på plats). Flänsarna borde bli varma eller? Så ikke. Provkör luftregleringen med passiv "fartluft" till fördelningen luft framruta, fötter, sidor, etc. och den funkar perfekt, ODB-scannar utan felkoder. Slutsats: fläkten är OK, ECCsystemet är OK, det nya effektsteget har pajat. Eller? Börjar bli vidskeplig. Har effektsteget känt av min emotionella avoghet mot onödiga elektroniska idiotlösningar på behov som kan lösas enklare och bättre mekaniskt? Eller är det någon på forumet som har liknande erfarenheter/tips? OT; är det pga såndana här skitproblem som 850 är näst intill gratis på blocket? Jätrebra bil som blir obrukbar pga dyrlösta skitproblem?

P.S. Gissa om jag slängt kvittot på effektsteget... D.S.
#956231
Jo Lucif3r, det var så jag gjorde, fläkten och effektsteg inkopplade men ej monterade på plats och resultatet blev; ingen värme på flänsarna vid fläktpåslag. Men skit samma, har hittat felet; glappkontakt på ett av stiften som matar DC till fläkten. Filade kontaktytorna och nöp ihop stiften lite, monterade och testade ooch allt funkar. Så egentligen är allt frid och fröjd. Men kan inte låta bli att bli lite filosofisk. Är det rimligt att en robust, komfortabel, välfungerande, trafiksäker och i grunden jättebra bil ska bli värdelös på typ blocket därför att det har uppstått ett 100-dels-mm glapp i en kontakt till kupefläkten? Men jag är väl på väg att bli en gammal messerschmittgubbe som inte fattar den nya tidens slit-och-släng-tänk.. Mvh / L-G

Jag har precis bytat batteriet och felsöka (u[…]

Instrumentpanelen visar konstant -45 grader, har h[…]

Om kriget kommer...

Visst, när vägarna blir förstö[…]

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]