- sön 04 jan 2015, 13:03
#934915
Hej.
Som rubriken lyder.....
Det är glykol, och jag fattar att det är värmeelementsrelaterat.
Jag ser ingen läcka, eller ens spår av någon vid elementet, och dess anslutningar. (Utom glykolen i mattan)
Läckan är alltså liten, och pågått en längre tid.
Förklarar varför ca 3dl kylvätska försvunnit sen i somras. (Endast 1200 mil)
Det luktar heller inte glykol ur luftmunstyckerna, och har inga problem med imma.
Därför misstänker jag inte själva elementet, utan anslutningarnas oringar utanför "plastlådan"
Det jag inte blir klok på är var röranslutningrna delas.
Lyckas inte se det, eller ens i Haynes.
Min fråga är alltså:
Delas rören vid själva elementet, eller sitter dom fast i elementet och delas uppe vid torpedväggen?
Min plan är att riva vid tillfälle, och endast köpa oringarna innan.
Elementet skall inspektas, men endast bytas om det är murket.
Micke.
Som rubriken lyder.....
Det är glykol, och jag fattar att det är värmeelementsrelaterat.
Jag ser ingen läcka, eller ens spår av någon vid elementet, och dess anslutningar. (Utom glykolen i mattan)
Läckan är alltså liten, och pågått en längre tid.
Förklarar varför ca 3dl kylvätska försvunnit sen i somras. (Endast 1200 mil)
Det luktar heller inte glykol ur luftmunstyckerna, och har inga problem med imma.
Därför misstänker jag inte själva elementet, utan anslutningarnas oringar utanför "plastlådan"
Det jag inte blir klok på är var röranslutningrna delas.
Lyckas inte se det, eller ens i Haynes.
Min fråga är alltså:
Delas rören vid själva elementet, eller sitter dom fast i elementet och delas uppe vid torpedväggen?
Min plan är att riva vid tillfälle, och endast köpa oringarna innan.
Elementet skall inspektas, men endast bytas om det är murket.
Micke.
Kör inte Volvo själv länge men har mekat med åtskilliga och i relativt färskt minne.