Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#934198
Hejsan!
Är ny på forumet och söker hjälp av er erfarna Volvo-ägare. Har aldrig innan haft problem med bilen men nu har den börjat strula.
Bilen är som sagt en S70, automat, årsmodell -99 som rullat drygt 19000 lugna mil.

Lättstartad då den är kall. Fungerar bra ett tag. Sen när man stänger av bilen och ska iväg igen (då den fortfarande är varm) är den väldigt svårstartad, man får vänta ett bra tag (kanske så att den hinner kyla ner sig?), när man sedan kör uppträder den väldigt ryckigt, speciellt de första 5 minuterna för att sedan verka relativt opåverkad. Felet yttrar sig allra bäst i korsningar. Stannar jag i en korsning i ett par sekunder och ska åka iväg bluddrar han försiktigt ut i trafiken och jag vet inte om han plötsligt lägger av mitt i korsningen...

Felet uppstår som sagt främst när bilen har varit körd tills den blivit varm och stängts av, och därefter körts igen. Alltså inga symptom innan bilen blivit varm (hittills).
EDIT: Startade bilen ca 15minuter efter den varit avstängd nu, startade utan problem. Alltså svårt att hitta någon konsekvens till problemet, förutom att det är främst vid korsningar problemet uppstår.

Tändspole bytt. (Finns bara en tändspole på bilen)
Jag har försökt att läsa av felkoder men inte lyckats. (Har en ELM327 med blåtand, vet inte riktigt om den synkar med bilen.

En ytterligare fråga: vilket diagnosteringsverktyg är det bästa allroundverktyget som passar de flesta bilar men ändå är bättre än ELM327?
#934301
Fördelaren sitter högst upp på höger sidan av motorn om jag kommer ihåg rätt ?:-/
Det är bara att du följer tändkabel från tändspolen som du hade bytt så kommer du rätt på fördelaren :)

Sen att ta isär den har jag ingen aning om hur man gör så det får någon annan gärna förklara :D
Har nämligen den "nya" motorn i min S70.

Monterade in en CarPlay box i bilen. Känns[…]

Dörrlås V-fram

Jo, det var ett kabelbrott. Den klassiska grö[…]

Hej, jag letar efter en lämplig bil till fami[…]

har du provat göra rent sensorn i LMM? an[…]