Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mimas
#932307
På väg hem idag så började problemen, under fartökning så började motorn hacka för att någon km senare går riktigt illa, hela bilen skakade. Hade kört 5 mil innan allt började utan problem. Bilen går att köra med men går riktigt illa på låga varv och tomgång, ny bensinpump är monterad och bilen har rullat minst 100 mil sen dess. Motorn i bilen är en B 5254S. Om någon har nån ide så är jag tacksam för tips.
av Adamp
#932333
Vet du hur fördelarloket ser ut? Dålig gång kan beror på massa skit i locket så gnistan hoppar.
av Mimas
#932431
Fördelarlock + rotor samt nya stift för 6 mån sedan. Bilen startar lätt men går orent, tomgångsvarv ligger stadigt vid ca 900.
av Adamp
#932967
Är det bara problem på tomgång? Om den pendlar något upp och ner så kan det vara tomgångs ventilen som behöver rengöras då tar man av den och sprejar den med wd40 och kör ett par dar.
av Mimas
#933363
Filtret bytt men bilen går lika illa. Tomgången ligger stadigt på 900 varv och startar hyfsat lätt men gången är inte bra. Börjar tro det är ett större problem då jag idag kollade tändstiften och hittade ett stift som satt i 3 ans cylinder, som var alldeles svart. Då är vi inne på repartioner jag inte klara av, då blir det nog att skrota.
av Adamp
#933388
Jag införstådde allt :oops: För att bedöma om motorn verkligen är skit gör man ett komp prov och sen kollar man hur nära alla värdena är varandra men jag kan säga att nummer 3 är inte helt glad, Det kan bero på hur många saker som helst, har den extremt låg kompression genomfört med de andra så är det barra att skrota.
av Mimas
#936692
Tack för alla tips, läste ut felkoderna fick 453 misständning cylinder 3. Bytt tändkablar ingen skillnad, vet inte riktigt vad jag ska hitta på. Bilen har blivit riktigt svårstartad. Har kollat fördelarlock rotor ser bra ut.
Användarvisningsbild
av taxi
#936743
Hej! Kompressionsprov, som andra föreslagit redan. Eller så byter du tändkablar, rotor och fördelarlock ändå. Känns dumt att skrota en bil i onödan.
Bruten fjäder framvagn

Fick ett fjäderbrott på en V40 för[…]

XC - Rear axle sensor

Har endast upplevt problemet en gång tidigar[…]

Motor 960 3,0 rycker ibland

När jag håller jämn fart vid ca 10[…]

Tack för svaren! Har helt ärligt inte or[…]