Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#931766
Tja!
Jag har en s70 -97 med 39.6k på nacken.
Var inne och besiktade men fick nedslag på höger stötdämparfäste bak. Ska jag byta hela dämparen eller är det ett fäste bara? Jag har inte tagit ner och kollat än pga platsbrist.
Kan tillägga att det klonkar när jag kör över vägbulor och ojämnheter. Låter som när fjädersätet är slut typ.

Sen skulle jag behöva en liten beskrivning på vilka verktyg som behövs till det samt vad som behövs för att byta bromsbackar.
Lite onödigt att ta med alla verktyg eftersom att jag ska göra det på macken.

Tack på förhand
av *pettson*
#932030
Har Man 39+k mil på mätaren och inte bestämt vet när dämparna byttes senast.
Då byter man både dämparna och fästena. Det är småpengar mot vad.överraskningen med dåliga dämpare kan utgöra.
av *pettson*
#933854
Skulle det vara.någon ursäkt för att ha.potentiellt dåliga vägegenskaper?
Känner man att infästningen är ett problem så lämnar man in bilen.
Felet är att folk tror stötdämparen fastnat av rost eller annat. Man spöar sen dämparen i hopp om att den ska lossna.
Om.. man tog sej tid och tittade på.den nya så såg man det *magiska... stötdämparna sitter på en KONA.
Konan är under 7 grader och därmed självlåsande. Tada!!

Lossa muttern..vill den inte så använd rätt utrustning att hetta upp den med istället för att dra av skiten. Är det inte en kupolmutter längre så rengör gängan med stålborsten och använd rostlösare. För att lossa.. lossa och dra åt växelvis tills det släpper.
När muttern är loss tar man några droppar rostlösare som glidmedel och sprayar på dämparinfästningens insida..
Sätter ett brytjärn emot fjäderhållaren spänner upp. Tar en hammare och knackar till vid INSIDAN av dämparens infästning.
Det säger klick och så är dämparen lös.. släpper så fint. Den ska varken brytas eller spöas bort. Den ska LOSSAS.
Bytt nåt hundratal utan några offer..
#1552087
*pettson* skrev: fre 02 jan 2015, 01:01 Skulle det vara.någon ursäkt för att ha.potentiellt dåliga vägegenskaper?
Känner man att infästningen är ett problem så lämnar man in bilen.
Felet är att folk tror stötdämparen fastnat av rost eller annat. Man spöar sen dämparen i hopp om att den ska lossna.
Om.. man tog sej tid och tittade på.den nya så såg man det *magiska... stötdämparna sitter på en KONA.
Konan är under 7 grader och därmed självlåsande. Tada!!

Lossa muttern..vill den inte så använd rätt utrustning att hetta upp den med istället för att dra av skiten. Är det inte en kupolmutter längre så rengör gängan med stålborsten och använd rostlösare. För att lossa.. lossa och dra åt växelvis tills det släpper.
När muttern är loss tar man några droppar rostlösare som glidmedel och sprayar på dämparinfästningens insida..
Sätter ett brytjärn emot fjäderhållaren spänner upp. Tar en hammare och knackar till vid INSIDAN av dämparens infästning.
Det säger klick och så är dämparen lös.. släpper så fint. Den ska varken brytas eller spöas bort. Den ska LOSSAS.
Bytt nåt hundratal utan några offer..
Kvalificerat skitsnack!
Visst, i teorin är det så det ska gå till men i praktiken på en 25 år gammal bil med originaldämparna kvar är det inte så. På inga villkors vis!
Kämpar just nu med höger stötdämpare som har blivit ett med fästet. Vänster dämpare fick jag använda vinkelslipen på, tog tre timmar.
Med den typen av rost är det inget som säger *klick*...
#1552128
Har nyss bytt mina originaldämpare efter 29år utan vinkelslipen. Lyckades att knacka bort dom med en lång skruvmejsel (7) och hammaren.

Lycka till!

Edit—-/ jag lagg på liten silikonfett på fästen innan jag satt ditt de nya stötdämparna.
#1552137
Daniel78 skrev: sön 20 aug 2023, 19:21 Har nyss bytt mina originaldämpare efter 29år utan vinkelslipen. Lyckades att knacka bort dom med en lång skruvmejsel (7) och hammaren.

Lycka till!

Edit—-/ jag lagg på liten silikonfett på fästen innan jag satt ditt de nya stötdämparna.
Tack!
Gav upp efter tre timmars kämpande idag. Har försökt med alla knep som finns, och det rör sig inte en millimeter. Det bara flexar i gummibussningen.

Vänstra dämparen provade jag att värma (har en rejäl gasbrännare) men det slutade bara med att gummibussningen i dämparens fästögla brann upp. Sedan hade jag inget val än att använda vinkelslipen. Fästbulten i bakaxeln såg ut som något bärgat från Titanic... Höger sida är minst lika illa, men hade ingen lust att kapa i skiten.
Nytt avgasrör B234F

Behövde inte dom grejerna som var slut p&arin[…]

Jeg opplever at jeg kan se ting når jeg rygg[…]

Hej Har en v70 från 2001 och har fått[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det?