Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av DayDreamer
#936035
Sådär motorstyrdonet är lagat :D Det var varken fukt eller kall lödning. Dom såg direkt när dom öppnade boxen att bilen hade varit trimmad någon gång i tiden och det var där felet satt :)
Det var en sådan där liten box man lätt kunde byta ut chipet på som krånglade det var inget ovanligt. Så istället lödde dom fast original chipet direkt på kretskoret som det var original.

Bilen startade direkt och nu får vi se om det var det felet :P
Det kostade endast 300 kr att fixa det lite skillnad mot vad en ny box kostar :) Hörde på Volvo vad en ny skulle kosta och den skulle gå på 10300 kr :shock:
Användarvisningsbild
av js1
#936045
Då har du säkert haft dålig kontakt i sockeln till chippet, inte ovanligt med åren. Vi ser sånt i våra instrument på jobbet också. Lödning löser problemet men det blir jobbigt om man behöver byta i framtiden. Skönt att det löste sig.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#936078
Jag vet inte hur chippet sitter fast från början (I) men är det inte fast lött på kortet ??:-/ Jag hoppas att allt går bra nu så det inte är något mer som tillkommer :P
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#936091
Jag svarade i din andra tråd lite... Men jo, chippet är fastlött på kretskortet orginal. Men när man chippar brukar man alltid montera en sockel för att kunna byta mellan trimm och orginalchip(till besiktning bl.a, eller om chippet behöver programmeras om(till steg 2 t ex)).

Har precis hämtat en my24. Elvärmare[…]

@lennarte , Har nollat felkoderna, kört ett […]

Jag gjorde en kontroll av AC på precis samma[…]

Hade min V70 på verkstaden idag och fick e[…]