Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#933804
Köpte en billig OBD2-läsare och bland de få värden som jag lyckades få ur bilen var att tändpunkten stod på 63,5 grader f.ö.d enligt programvaran. Kollade upp med en strobelampa och mycket riktigt så ligger värdet ungefär där. Till saken hör också att jag hade nästan samma problem för 1,5 år sedan och då fick jag till slut igång bilen efter att bytt en bränslepump som lät ganska trött. Efter pumpbytet felsökte jag vidare och insåg även då att tändinställningen låg ca 60 grader före. Jag pratade med en verkstad då och de sa att felet var omöjligt och att jag mätt fel, vilket jag då trodde på.

Vilka sensorer styr tändinställningen och hur kontrollerar jag dem? Är det databoxen som fått spel?
av *pettson*
#933818
Det gradtalet går inte motorn på. Ingen aning om vad du har för siffror?
Din motor börjar beräkna exakt tidpunkt för tändning 15 grader innan öd.
Tändningen är sen varierande hela tiden. Men typiskt är runt 3-5 grader.
#933900
Nej, inte så konstigt att den inte går att starta med den tändinställningen. Både OBD2-verktyget och strobelampan visar att det är det faktiska värdet, då återstår frågan: -Varför? Läste i Haynes rephandbok att oftast är det rpm-sensorn (svänghjulssensorn antar jag) eller databoxen som styr bl.a. tändningen som havererat om tändningen är fel.
Ohmmätte rpm-sensorn och den gav 300ohm vilket låg inom marginalen. Så då återstår kanske bara boxen? Kan jag byta den eller blir det fel i nån startspärr då? Jag misstänker att jag har en Motronic 4.4 (utan turbo). Hur tar jag bort bygeln över databoxlådan, måste jag kapa av den?
Användarvisningsbild
av js1
#933993
Jag lyckades lossa den runda skruven till bygeln med en polygrip, satt inte så hårt på min.
#936194
Fick igång bilen till slut. Visade sig vara "lawn mower syndrome" (googla för förklaring). Knepet var att hälla i en matsked motorolja i varje cylinder så att motorn fick kompression och sen köra på startmotorn ett tag. Fattar inte varför tändningen gav så märkliga värden, det lurade mig åt helt fel håll.

har du provat göra rent sensorn i LMM? an[…]

Köpråd

Jag kör V60 D4, på 70/80 väg 0.42l[…]

Löjliga priser XC70

Det är inte bara den branschen. Jag uppdatera[…]

Service

Gjorde storservice förra året på […]