Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av RunningMike
#929913
När bilen är kall så brukar tomgången direkt efter start vara väldigt låg (500rpm?) och ibland tjuvstannar då bilen inom nån sekund. Om bilen stannar brukar den som regel vara riktigt tjurig att få igång igen.

Felet verkar inte inträffa lika ofta om motorn nyss har gått och är varm.

Några tips om vad som kan vara galet?
#930699
Tilläggsinformation:
Har mätt upp spjällägesgivaren och den verkar vara ok. Gav från ca 900 ohm till ca 2400 ohm i ytterlägena utan att vara glapp någonstans.

Har även tagit loss tomgångsventilen och den öppnar med ett "klonk" när jag lägger på 12V. När jag samtidigt blåser genom den så minskar dessutom luftmotståndet betydligt när den spänningssätts. Den bör också vara ok, tror jag.

Ska montera tillbaka detaljerna och säkerställa att kontaktdonen är rena.

Funderade på om en felaktig lambdasond kunde spöka till det i startögonblicket och minska bränslemängden eller om den bara ställer till det när sonden blivit varm.

Kan en trasig luftmassemätare göra att tomgången blir så här låg?

Nån som kan bidra med kunskap här?
#930734
Efter misslyckat startförsök för ett par dagar sen så startar inte bilen alls.
Stiften är torra efter 30 sekunder gnuggande på startmotorn. Jag kopplade in en testlampa istället för ettans spridare och lampan blinkade till regelbundet när jag körde på starten. Ska försöka kolla upp att jag har rätt bränsletryck.

Kan jag ohm-mäta motortempgivaren?
#930738
Ja du kan ohm mäta motortempgivaren. Du kan även testa att värma på den samtidigt som du ohm mäter den då ska värdet ändra sig. Jag kommer inte ihåg om ohm värdet ska öka eller minska.
#930852
Ohm-mätte tempgivaren på plats och läste av 6,5k Ohm i mitt nollgradiga garage. Vet inte vad som är rimligt.

När jag trycker in ventilen på bränsle-railen så spottar den ur sig lite soppa, men känns inte som så värst högt tryck (visserligen utan bränslepumpen igång, men direkt efter att ha slagit på tändningen 3-4 ggr och hört pumpen surra). Ska vara 3 bar när pumpen går har jag förstått. Ska ersätta bränslerelät med en tryckknapp och hitta en mätare som jag kan koppla på ventilen. Bytte bränslepumpen förra sommaren dock.
Användarvisningsbild
av js1
#930854
6500 ohm vid 0-gradigt är normalt
#930885
Tempgivaren är ett NTC-motstånd. Alltså Negative Temperatur Coefficient. Vid noll grader eller ännu kallare är motståndet högt. Det sjunker med stigande värme. Jag vet inte exakt, men vid 90 - 95°C skall motståndet vara under 100 ohm. (Om jag minns rätt?)
#931596
Jag hittade en tabell på ett amerikanskt Volvoforum som beskrev tempgivarens resistanskurva i förhållande till temperatur och min verkar vara ok, åtminstone runt nollgradigt. Känns inte som om det kan vara det som är fel.

Nedan en sammanställning på de grejer jag kollat upp (inte i rätt ordning):

1. Regelbunden ok bra gnista på alla stift.
2. Alla spridare klickar när jag kopplar 12V direkt till dem.
3. Bränslepumpen ger bra tryck.
4. Alla spridarkontakter får en regelbunden impuls.
5. Spjällägesgivaren är ok.
6.Tomgångsventilen öppnar och stänger.
7. Tempgivarens ohmtal ok.
8. Rengjort kontakterna till. tempgivare, spridare, kamaxelgivare, vevaxelgivare, luftmassemätare, tomgångsventil, spjällägesgivare.

Stiften är fortfarande torra efter startförsök.

Kan det vara batteriet som är dåligt och ger dessa symtom? (hur känslig är styrboxen för låg spänning?)
Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]

Har precis hämtat en my24. Elvärmare[…]