Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Pnjk
#929722
Hej.

Köpte en gammal v70 2,4T -00 som vi skulle ha som andra bil.
Köpte den för några dagar sen så nu börjar man hitta problemen.
Tänkte att jag kunde ha en egen tråd för bilen så slipper man starta flera nya.
Tråden kan även hjälpa andra då jag har tänkt att dokumentera det jag gör.

Ska börja beta av problemen ett efter ett.

# Nummerplåtsbelysningen fungerar inte FIXAT

# övre stötdämparfäste dåligt? Klonkar som Fan bak. FIXAT

# Lampa blinkar att man har släpp inkopplat när man blinkar vänster

# motortemp sjunker lite efter ett tag. Dålig termostat?
FIXAT

# hög tomgång vid karlstart FIXAT

# Ac verkar inte funka då det blir massa imma på rutorna.
Ska felsöka lite och se om man hittar något uppenbart.
Har läst lite tips på forumet här.
Är det för dyrt att fixa så får den vara utan ac


# motorlampa tänds vid färd med felkod P1171 som följd.
FIXAT

# bakre torkararm är trasig och behöver bytas ut FIXAT

# höger backspegelglas saknas, är nått dit limmat skit i plast. Hur sitter original glasen fast? Med clips eller lim?
Värmen i spegeln lär ju inte funka antar jag.
FIXAT

# givaren i expansionkärlet är trasig och urkopplad, kabeln är avklippt och ihoptvinnad.
Blir att hämta ett nytt på skroten med tillhörande kabel.
Bytt expansionskärl med annan givare och kontakt men indikerar på låg nivå efter byte.

# Bagagelucka indikerar att den är öppen trots stängd, går inte att larma på bilen vid låsning.
Felorsak är microbrytare i låset, måste komma på nått bra sätt att fixa detta ?

# Dörrkontakterna verkar inte fungera ibland då belysningen inte tänds när man öppnar dörrarna.

# Avgassystem läcker, har gått hål vid bakre skyddsplåten.
Senast redigerad av 7 Pnjk, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#929733
1) Kan vara taskiga lampor, otäta glas så kontakterna har ärgat sönder(vilket det hade gjort på min ena), kablaget mellan lucka och kupé kan vara dåligt(lyser bromslampan i bakluckan när du bromsar/fungerar torkaren?)
2) Mycket möjligt.
3) Kass släpvagnskontakt.
4) Beror på hur mycket den sjunker?
5) Hur hög?
6) Att AC'n inte fungerar gör inte att det blir imma på rutorna. Då är det mer troligt att du har ett läckande värmepaket eller bara skitig/fet ruta.
av MickeM
#929806
Hej.

Stötdämparfästet är lätt bytt och kostar ca 150kr på Biltema.

Min immar också främst sidorutorna så här års, om automatiken får jobba
Elementet är tätt. Brukar höja fläkten och styra luften manuellt då.

Ac pumpen startar inte under +2grader tror jag, , så ac'n är svår att kolla nu.

Micke.
av Pnjk
#929858
# Nummerplåtsbelysningen är fixad. bromsljus,lås,torkare fungera felfritt förutom Belysningen.... Det var avbrott på kabel mellan lucka och bagage.
Dem hade skarvat massa andra kablar där också i den stammen såg jag, så inte första gången det är fel där.

# Övre stötdämparfäste är bytt det var helt slut. Dämparen satt helt löst.

# Lampan för släpet blinkar fortfarande dock blir det svagare och svagare ju längre det blinkar... Provat att spruta korrosion rengöring i kontakten och även provat att koppla ur den helt men det blinkar fortfarande i instrumentpanelen för släpvagn ?

# Motortemp går upp till mitten typ när man står still för att sedan sjunka 1 -2 sträck. Skulle byta termostat men fick inte loss huset och vågade inte ta i för mycket. Detta ska åtgärdas framöver när jag har bättre grejer och ev om man råkar dra av nån skruv.

# Hög tomgång vid start är fortfarande ett problem. går upp till 2500 - 3000 RPM för att sedan sjunka ner till normalt...
Dock endast när bilen är kall. vad kan det vara för fel ?

# AC : har felsökt lite och kommit fram till följande att det finns gas kvar i systemet för tröck på "anslutningen" i motorutrymmet så det blåste till ganska duktigt. Haft bilen i garage som är lite varmare än ute temp, så har även sett att ac pumpen slår till.
Misstänker kanske att det är för stort spel vid magnetkopplingen. Hade just inget bra att mäta med men uppskattar att det var ca 0,8mm kanske.
Funderar på om det kanske var det som dem hade haft felsökning på dvs att den inte orkar hålla kyla på sommaren.
Imman på rutorna tror jag är fixat, bytte kupefilter då det var helt igensatt.

# Motorlampan tändes igen och fick felkod P1171. Men om jag söker på det så får jag upp LMM,pedalgivare,lamda,gasspjäll frågan är vad det är som är fel. Gasspjället hade gul etikett som sagt var, Undrar om detta kan hänga ihop med tomgång vid kallstart ?
dock så tänds ju lampan när bilen är varm och man kör med den.
och man kan radera felkoden sen kan man köra med bilen i 1 - 2 dagar innan den tänds igen.


Även hittat två nya problem som jag lagt till i första inlägget
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#929991
Koppade du ur släpvagnskontakten i kopplingen i bagaget?

1-2 hack är lite väl mycket variation på tempen. Hade det varit 1 hack upp, 1 hack ner, så hade det varit inom marginalen.

2500-3000rpm är ju verkligen på tok för högt. En T5a går upp till ~1500 precis vid start och sjunker sedan till 900 direkt. Jag vet dock inte hur 2.4T ska bete sig.

0.8mm är väl på gränsen till för stort glapp för AC'n. Jag har något liknande glapp, och min slår bara till lite när den känner för det, eller när man petar till på den med något lämpligt.

Samtliga delar felkoden pekar på kan påverka tomgången, speciellt eftersom du inte har någon separat tomgångsmotor.
Samtliga delar kan även tända motorlampan.
Går bilen bättre under dom 1-2 dagarna lampan är släckt, än när den tänds?

Ang. dina nya frågor;
1) Sitter med "clips". Man bänder bort glasen från fästet helt enkelt. Brukar sitta rätt duktigt, och det är rätt klassiskt att man spräcker åtminstonde ett spegelglas innan man kommit på snitsen :p
2) "tills vidare lagning". Alla har ju inte gåavstånd till skroten, eller ens hört talas om bildelsbasen el. liknande. Alldeles för vanligt tyvärr...
av Pnjk
#929999
Tack för all hjälp Lucif3r :)

Japp jag kopplade ur den i bagaget borde väl tagit bort felet om det legat i kontakten?

Ska som sagt va byta termostat så tror jag det blir bättre. Den som satt dock som berget.


Ja tomgången vid kallstart är verkligen något jag stör mig på.... Undrar om det kan vara något fel med Gasspjället även fast det är utbytt till gult.
För det är väl Gasspjället som justerar tomgången och inte som på dem gamla med tomgångsmotor eller har jag fel?


Behövde inte peta på kompressorn för att få den att slå till... Vred på max kyla sen drog den flera korta gånger efter varandra. Tyckte även att jag kände ut det blåste kallare i bilen.... Men frågan är ju hur den beter sig om det är 30 grader varmt ute istället... Låter som man har shimsning framför sig.


Vet ju inte riktigt hur bilen ska gå i normala fall men kan inte känna några konstiga egenskaper när man kör bilen. Inte märkt nån skillnad oavsett om lampan är tänd eller släckt. Inga konstiga ryckningar eller liknande.
Kanske att jag tycker den är lite slö med tanke på 200hk men det kan ju bero på registret också....


Bäst att köpa ett löst spegelglas då så man inte tar sönder det man ska köpa :)
Vet ju dock inte hur fästet ser ut bakom det fejkade glaset, det kan ju vara trasigt så då får man väl antingen byta mer grejer eller limma dit det nya.
av Pnjk
#930333
En liten uppdatering....
Tomgången vid kallstart samt motorlampan "kan" vara fixat.
Dock måste jag köra lite till med bilen och prova att starta den när det är lite kallare ute.

Hittade en LMM låg från min gamla v70N och trodde inte det skulle vara samma nummer på den men det var det.

Bytte denna och bilen starta och gick bra.Tyckte bilen blev väldigt mycket piggare också.

Har dock bara kört ca1 dag med bilen utan att lampan har tänds och även gjort en kallstart med bra tomgång.
Dock så var det väldigt milt i morse så det kanske spelar roll. I slutet på veckan vet jag med säkerhet om det var Lmm som var problemet för då har jag kört några dagar plus att det ska bli kallare ute.
av Pnjk
#930526
Dagens arbete. och nya fel.

Bytt termostat. nu går tempmätaren upp till rätt temperatur.

Bytt spegelglas till backspegeln så nu kan man se i den.

Bakre torkararm är inte trasig dem hade monterat torkarbladet åt fel håll med clipset så därför det inte satt fast och dem var tvungna att tejpat fast det.

Bytt expanstionskärlet till ett annat, komplett med flotör och kontakt.
Dock så funkar inte indikeringen som den ska då det varnar för låg nivå även fast det är påfyllt till rätt nivå.

Nya felen jag hittat är att det är hål på avgassystemet samt att idag tändes en lampa i kupen om att bagageluckan är öppen fast den inte är det. Vilket betyder att jag inte kan larma på bilen när den låser.
Frågan är om det är kontakten till luckan eller nån annan kabel i stammen som är trasig.

verkar även som det är problem med dörrkontakterna då innebelysningen bara tänds ibland när jag öppnar dörrarna.
vad gör man åt detta går det att smörja upp eller byta kontakterna ?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#930638
Säkerligen bara microbrytarna som är slitna i dörrarna. Dom brukar man kunna fixa genom att shimsa. Finns en uppsjö med info om det i foruemt :)

Bakluckan kan det ju vara antingen brytaren eller kabeln mellan lucka och kupé. Det är väl felsökning som gäller där. Du kan ju prova att "drämma" igen luckan lagom hårt och se om det slocknar då. Inte för hårt bara, så rutan spricker :lol:
av Pnjk
#930713
Lucif3r skrev:Säkerligen bara microbrytarna som är slitna i dörrarna. Dom brukar man kunna fixa genom att shimsa. Finns en uppsjö med info om det i foruemt :)

Bakluckan kan det ju vara antingen brytaren eller kabeln mellan lucka och kupé. Det är väl felsökning som gäller där. Du kan ju prova att "drämma" igen luckan lagom hårt och se om det slocknar då. Inte för hårt bara, så rutan spricker :lol:
Vet du om det finns nån bra guide hur man fixar microbrytarna?

Du hade tydligen länkat till nån guide förut till ett annat forum men den länken funkar inte :(

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... &sk=t&sd=a

Ju mer jag läser här på forumet om[…]

Bruten fjäder framvagn

Jag kontaktade bilförsäljaren Bilia, dom[…]

XC - Rear axle sensor

Tänker om det kan vara höjdvinkelgivar[…]

Den eviga däcksfrågan

Varför spacers, det är inte bra för[…]