Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Adamp
#928583
Jag ska byta mina ok back då kolvarna har börjat kärva. Jag lyckades få loss en bult tämligen omgående men en bult ville inte. Jag testade med WD 40 men hjälpte inte, misstänker jag inte vänta tillräckligt. Den sidan jag jobbade på var vänster sida på en 850 den övre bulten ville snällt komma ut men den nedre trivdes bra där den var. Jag använde en elektronisk mutterknackar som ska ha 280 nm. Jag har köpt en bryt skaft på 60 cm och en kull hammare och lite rostlösande vätska. Ska testa knak runt om bulten och se om det hjälper och spray rikligt. Jag vill gärna undvika att köpa en svets eller en kraftig brännare som bara kommer användas några gånger.

Några fler tips och trick som finns? Jag ha laddat batteriet så den har gott med ström till imorgon då jag ska försöka igen. Jag är säker på att jag vrider åt rätt håll!

//Adam P
av *pettson*
#928599
Tips nummer 1. Rostlösarspray löser INTE rost som sitter långt in i en gänga. Den kan inte penetrera så långt. Använd däremot en droppe motorolja och väl rengjorda gängor när du ska återmontera. Använd ett par droppar gänglås röd eller blå.
Tips nummer 2. Använd BARA 6 kants svarta hylsor för maskin när du använder dragskaft eller maskin. Dels kan dom spricka annars, hursomhelst så fjädrar dom och kan inte överföra max moment. 280nm är mycket men inte i närheten av vad som kan krävas för att lossa. Inte ovanligt att en 1000nm maskin får jobba lite.
Tips nummer 3. Använd dragskaft som ovan, använd svart maskinhylsa (6 kants) Ta i ordentligt i en mjuk svepande rörelse. Inte ryck, inte svaga anspänningar.
Du ska höra ett knak när bulten lossar.
Senast redigerad av 1 *pettson*, redigerad totalt 0 gånger.
#928606
Okej tack Pettson jag använder bara nu mera svarta hylsor så det är lugnt och ang tips 1 kunde jag misstänka det. Ska se om jag kan hitta något rör som jag kan använda som en förlägnare så jag får mer kraft och mjukare rörelse. Ang vad du skriver S6024t tror jag vet vad du menar.
#928655
Svart hylsa + ett spärrskaft som du inte är rädd om + det tyngsta i hammar/ släggväg du kan hantera med en hand på ett säkert sätt. Häng dit spärrskaftet så det är lite uppspänt, alltså inte rakt ned. Håll i spärrskaftet med en hand, lite adrenalinpump nu.... och så drämmer du till så långt ut på spärrskaftet som möjligt. Sedan är det ju bra om du gängar åt rätt håll givetvis att slå fast den ytterligare är obra.
#928674
Ett mer vettigt förslag, likt pettsons, är att ha en så lång förlängare som möjligt.
En 3meters gammal parabolstång funkar rätt bra enl. egen erfarenhet :P Visserligen var det navet jag lossade, men det tillhör ju en utav dom jäkligaste att få bort så...

Att börja hamra och ha sig är ett bra recept för att dra/slå av bulten, och då får du ännu mera jobb...
#928824
Jag lyckades få loss bulten men nu så stötte jag på det andra problemet med bromsröret..... Kronan är rund nu trots jag använde bromsrör nycklar så den biten som sitter på broms oket får kappas och göra nya kopplingar när den ska återmonteras.

Tack för hjälpen men jag kommer nog lämna över detta jobbet till en verkstad i byn.
av LOB
#928844
Förstår inte varför du skal ge upp när du kommit så långt. Nya bromsrör kostar ca 70 kr/ st på Biltema och är inte svåra att byta.... Köp en burk rostlösning med kyleffekt (fungerar mkt bra) på Biltema så att du får loss kopplingen mellan bromsrören och bromsslangarna bak. Hadde samma problem som dig med kopplingen i bromsoken men kopplingen mellan bromsslangar och bromsrör var lättare att demontera. Nya bultar till bromsoken är nog en bra ide!
#928856
Ja det kan jag ju men har liten lust att göra det. Kolla på Biltema och såg de hade hur många beteckningar som helst på bromsrör och nipplar. Jag hade kunnat göra det själv (hittade sprejen du tänkte på) men tänkte lite granne var jag var redo att ge för jobbet vilket är runt 1500kr. Jag var hos de i byn men de ville ha 2500 så det strunta jag i och ringde en verkstad som byte min kamrem och de ville ha 1700 så jag tyckte det var rimligt så jag lämnar in bilen imorgon.

I dag och i dag men v70 D5 2010'an har ståt[…]

Köpråd V60 etanol

@AnnaHelena , Både och, har den fått […]

Bruten fjäder framvagn

Vanligt med brusten vänster fjäder p&ari[…]

Vindrutetorkarmotor

Jag har vdb länken förut, men här[…]