Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sunckan
#928229
Hej!

Ersatte nyss vevhusventilationen på min 850. Bytte oljefälla samt tillhörande slangar och rör samt packningar till insuget. Gjorde även rent i alla öppningar i insuget.

Problemet är fortfarande kvar med att det inte är undertryck i oljesystemet, den blåser fortfarande ut luft genom oljestickan eller oljelocket. Alla vakuumslangar borde också vara intakta... Märkte idag också att den har börjat skumma oljan, ser ut som chokladmjölk på oljestickan..
Känns sådär när det tog mig 8 h att byta oljefälla...

Är det någon som har stött på liknande problem?


Alla tips mottages tacksamt!
av *pettson*
#928290
När du nu hade insuget borta så hade du oljefällan loss. När du hade det så rengjorde du och dubbelkollade båda öppningarna i blocket. Både den för utgående gas och den för retur av avskild olja.
OM du nu gjort så, och kopplat allt rätt, men ändå har rejält vevhustryck, ja då är det tyvärr dags att ge upp den maskinen. Den läcker isåfall (leakdown) så mycket internt att den inte klarar av att få i sej den mängden gas igen och då ligger trycket hela tiden rejält positivt.
av sunckan
#928304
Hej,
Tack för svar!
Ja, gjorde rent ordentligt och allt sitter tätt med ordentliga slangklämmor...

Ok, det är tråkigt att höra, finns det något överhuvudtaget jag kan göra? Skär motorn helt inom en snar framtid om jag fortsätter köra?
av *pettson*
#928442
Nej den kommer inte att skära. Men jag föreslår att du mäter upp det hos någon firma. Någon som kan mäta upp leakdown åt dej.
Ju otätare bilen blir ju mer vevhustryck får den. Problemet är att när flödet inte räcker till så bygger det tryck och vips har du skjutit packboxar eller oljesticka osv så att du förlorar olja. Sen är det inte lång tid kvar.

Notera nu att jag kan inte säga med exakthet att din bils leakdown är för stort. SÅ vill du veta exakt så ska du lämna in bilen för kontroll.
av MickeM
#928553
Hej.

Skummar oljan?
Låter lite märkligt att den skulle göra det av att den är slut i motorn.

Det är inte så att har en blåst topplockspackning?

Tänker mig att kompression går ut i oljereturen från toppen (liiiite långsökt, jag vet), samt kylvätska ner i oljan, eftersom den är grå.

Blir oljan normal i färgen efter ett tag, så är det inte kylvätska i den.

Micke.
av sunckan
#928645
Hej Micke,

Ja oljan skummar, skummad olja kommer upp genom slangen/plaströret som går från oljefällan till huvudluftröret (mellan luftfilter och insug). Öppnade kopplingen i går för att kolla läget, och det var skummad olja hela vägen upp dit, snart har jag väl det i gasspjället också...
Bör ju anmärka att motorn har gått 44 000 mil.
Det kan faktiskt hända att det är vatten i oljan, på stickan ser det ut som det är två "lager" ett tunnare och et tjockare... Ska kolla närmare på detta!
Återkommer.

tack!
Lövets Tesla M3 LR AWD

Nu är jag ju en sådan här gammal […]

Hur i hela friden ska man bära sig åt f[…]

Stigande tomgång.

B230fb, 940 91.a. Inga felkoder och ingen lampa.

En ny motor i snitt var 15000 mil... Det blir int[…]