Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av nallemannen
#927321
hissat upp på lyft okollat alla stag bussningar,drivknutar skivor belägg,bilen beter sig helt normalt i alla hänseenden men vid höger sväng hackar det antingen från mitten el upp emot framänden,som sagt ingen skillnad mot tidigare vid körning,även hjullagren ä ok,finns även stc på den,jättetacksam för tips o ideer
av *pettson*
#927359
Den beskrivningen lämnade mycket att önska. Tänk igenom hur det beter sej och så försöker du förklara i detalj. Samt förklara vad du felsökt hittils.
#927464
Ja! alltså,det hackande ljudet uppkommer vid högersvängar,låter nästan metalliskt, stundtals som kraftig plast som skaver,felsökning som jag gjort är kollat så alla hjulen löper lätt inte tar i nåt dammskydd alla stag fram samt bussningar ,drivknut o damask samt hjullagren,vid framförande så märks ingenting ovanligt,den går tyst jämnt o smidigt,heller inget konstigt från bromsarna,
Ljudet kan ibland tyckas komma från mitten under stolarna ,vid väldigt mjuk körning något hårdare så tycker jag det övergår i mera metalliskt knäppande framifrån
av MickeM
#927614
Hej.

Har du kollat upp bakvagnen också?
Örat luras ibland i kupén.

Metalliskt knäppande vid sväng, är annars klassiskt ljud för en dålig drivknut.
Precis som föregående sa.

Micke.
#927852
Hade ett liknande ljud på en 850 -95, när jag svängde höger lät det dunk dunk dunk, ett knackande ljud.
Det lät mindre om man släppte gasen i svängen och mer när man gasade.
Körde så i några veckor och ljudet blev värre så jag bytte drivknut och ljudet försvann.
Dock va min damask lite halvtrasig så skit hade nog blandat sig med fettet och gjort knuten glapp.

/// Mvh Skrothögen
#928189
skrothögen skrev:Hade ett liknande ljud på en 850 -95, när jag svängde höger lät det dunk dunk dunk, ett knackande ljud.
Det lät mindre om man släppte gasen i svängen och mer när man gasade.
Körde så i några veckor och ljudet blev värre så jag bytte drivknut och ljudet försvann.
Dock va min damask lite halvtrasig så skit hade nog blandat sig med fettet och gjort knuten glapp.

/// Mvh Skrothögen
oki,nytt fenomen idag dock,hade lastat i ca 75kg i kofferten o d blev ett sabla smällande o det som jag kan lokalisera så tycker jag att det kommer rakt framifrån,knackade högljutt både rakt fram o högersväng,låg o hög fart men helt tyst vid vänstersväng,tyckte mig även höra ett litet hasande ljud vänster bak i en högerkorsning,tyckte även att den såg låg ut i bakänden,ovanligt låg,nästan lite lägre på vä sida,det kan inte vara nån kudde nånstans som är dålig?passar på o frågar så mycket jag kan,kan även säga att knackljudet påminner om t,ex en motorantenn som slår hårt,blev mindre ljud efter urlastning
mvh Björn
Bältesvarnare

Är väl bara att jorda kabeln som gå[…]

Vadå nyare? Ersättningsmodell eller m[…]

"Bara" bytt batteri 4 gånger... O[…]

Stigande tomgång.

Vilken motor? Årsmodell? Felkoder? Lysande m[…]