Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#925994
Hej allihopa!

Jag har lite funderingar vart hastighetsgivaren sitter på en Volvo 850. Varför jag frågar är att jag nyligen monterat farthållare på min bil och den fungerar inte. Jag tänkte vända mig till alla som kan hjälpa mig med det.
Jag ska försöka förklara vad problemet är.
Som sagt så har jag monterat farthållare på min bil och vad jag vet så har jag monterat allt som krävs. Relä, vakuum pump, slangar, spak, givare till broms+koppling och den grejen som ska trycka ner gaspedalen. Efter jag har gjort det så skulle jag prova farthållaren men inget hände. Jag har kollat så att de inte är problem med givarna och motorn och dom verkar funka, har även kört test funktionen där man skulle kolla om lysdioden blinkar på b2 och allting funkade. Givarna gav rätta koder och spaken on off + - gav rätta koder så jag tror inte att det kan vara fel på givarna då dom gav tecken att dom fungerar vid pedal trampning. Jag har även läst av felkoderna på bilens samtliga uttag och då visade sig att det var nåt som inte stämde med hastighet givaren iaf som felkoderna visar. Det jag inte kan koppla ihop är att den felkoden jag får ska betyda att signalen från hastighetsgivaren saknas eller är felaktig men ändå så funkar hastighetsmätaren helt utmärkt och jag har till och med bytt den där hastighetsgivaren eller nåt som satt vid högerdrivaxeln på undersidan av växellådan. Jag undrar också om hastighetsgivaren satt där eller om det var nåt annat jag bytte. Så farthållaren fungerar inte fortfarande. Hoppas nån kan hjälpa mig med det.
Mvh bled
#926155
Ja den har jag för mig att jag bytte här om dagen. Men det hände inget. Hastighetsmätaren visade rätt hastighet även innan bytet och nu med men farthållaren fungerar inte. Jag har bifogat en bild på det jag bytte eller vart det satt.
Bilagor
image.jpg
image.jpg (89.75 KiB) Visad 290 gånger
#927631
Hej igen! Felet va på hastighetsmätaren. Det enda som vart kvar o misstänka att det kunde va fel o så var det. Jag satte dit en annan hastighetsmätare o farthållaren fungerade utmärkt. För er som har liknande problem, det kan va värt o kika även hastighetsmätaren.

Mvh bled

Casual dating at its finest – join the leadi[…]

Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]