Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andy78
#924593
Tror du måste använda vol-fcr eller liknande.
av ärtan58
#924594
Har provat med >Volvo Vidar men den går bara från -99
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#924613
vol-fcr är vad som gäller och inget annat. Och vol-fcr kräver en annan kabel än t ex VIDA.

andy78 skrev:det är ingen ide att oroa sig för att den går sönder, den tar inte skada av kylan.
Fel. Plötslig nedkylning är ett underbart recept för att sabba lödningarna ytterligare.
av andy78
#924647
Lucif3r skrev:vol-fcr är vad som gäller och inget annat. Och vol-fcr kräver en annan kabel än t ex VIDA.

andy78 skrev:det är ingen ide att oroa sig för att den går sönder, den tar inte skada av kylan.
Fel. Plötslig nedkylning är ett underbart recept för att sabba lödningarna ytterligare.
Ähh lägg av nu va,den går ju inte från +2 till -20 grader på en sekund, Kylspray är vanligt när man felsöker elektronik.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#924684
andy78 skrev:Ähh lägg av nu va,den går ju inte från +2 till -20 grader på en sekund, Kylspray är vanligt när man felsöker elektronik.

ABS boxen är betydligt varmare än +2C i drift.
Det krävs betydligt mindre differans än dina "22 grader på 1sekund", 10 grader på 3 sekunder räcker gott och väl.
Vi pratar om snart 17år gammalt bly-fritt tenn, som spricker bara av differansen i väder och vind och lite vibrationer.

Hade boxen varit sprillans ny med bly-haltigt tenn, ja då hade du nog kunnat kyla ner den 22C på en sekund utan några skador.
av andy78
#924704
Lucif3r skrev:
andy78 skrev:Ähh lägg av nu va,den går ju inte från +2 till -20 grader på en sekund, Kylspray är vanligt när man felsöker elektronik.

ABS boxen är betydligt varmare än +2C i drift.
Det krävs betydligt mindre differans än dina "22 grader på 1sekund", 10 grader på 3 sekunder räcker gott och väl.
Vi pratar om snart 17år gammalt bly-fritt tenn, som spricker bara av differansen i väder och vind och lite vibrationer.

Hade boxen varit sprillans ny med bly-haltigt tenn, ja då hade du nog kunnat kyla ner den 22C på en sekund utan några skador.

Well om lamporna lyser direkt när man startar så behöver man ju inte oroa sig då är den ju inte varm
Det som inte spruckigt att bilen värme efter 17 lär ju inte göra det heller, sen sprayar man inte -40 grader kyla direkt på lödningarna utan man sänker temperaturen i boxen.
Den är ju ändå trasig så varför inte testa.
Känner säkert 50 st som testat detta dom som gjorde det innan de bytte givare var rätt glada kan jag säga.
Gjorde det själv på min egna bil efter att vi bytt givare i onödan.
Dock när lamporna lös en andra gång också felkod på en givare dock fram så gjorde jag samma test.
Denna gång släcktes inte lamporna, så denna gången var det givarfel vilket också mätning och utbyte visade.

Vet ej om fler haft detta men höjdjusteringsm[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]