Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MickeM
#924357
Hej.

Ändrade mitt inlägg medan du skrev Lucif3r.

Men att gå endast en dim över orginalomkrets gör att det tar i.
Sommardäcken av samma dim tar inte i. (Alufälgar)

Micke.
av StefanWasa
#924373
Jag körde på Meteor-fälgar som var original tillval till x70R som kom 98:a.

Ja ok, men då ringer jag till Volvo imorgon och kollar upp detta om det finns olika typer och vilka artikelnummer dem har i så fall, så vi får rätt information i tråden :)
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#924415
MickeM skrev:Men att gå endast en dim över orginalomkrets gör att det tar i.
Sommardäcken av samma dim tar inte i. (Alufälgar)

Micke.

Orginalomkretsen, iaf på min T5a enl. trafikstyrelsen, är 205/50R16(vilket jag har på sommarsulorna).
"Däckdimension axel 1: 205/50R16
Däckdimension axel 2: 205/50R16"
Så 60-profil är 2 dim större isf.

Att inte sommardäcken tar i är inte heller så konstigt, då vinterdäck brukar vara grövre än sommardäck åt något håll, även om det är samma dimension.

-----
Offtopic men, reg. nummret på min gamla 855a som jag skrotade förra året har redan hittat ny ägare. Nån ful mitsubishi av årsmod. 2014 :lol:
Stackars reg.nr... Från en T5a till en hamster med 59kW effekt och en maxhastighet på 170km/h :lol:
av KeiNo
#924476
Lucif3r skrev:
KeiNo skrev:Och hur åtgärdas de? Försökte googla på styrslagsbegränsare, men hitta inge till 850?
Montera styrstoppar från en T5a förslagsvis :roll: lite sämre svängradie, men bra mycket bättre än om du skulle köra med C70-stoppar som någon sa.
Personligen tycker jag skillnaden är minimal mellan T5 och sugisar i svängradie. C70 är det en markant försämring på.

StefanWasa skrev:Hur menar du, andra styrstoppar jämfört med vad?

Bilen ifråga är en T5, svenska dessutom :p ska montera idag,återkommer med resultat senare! :)

Jämnfört med sugmodellerna som levererades med cykelhjul(15") orginal.
av KeiNo
#924534
Solade på däcken nyss, verkar inte ta i någonstans alls på min T5a. :)
av StefanWasa
#924558
Ja nu har jag kollat med Volvo och styrstoppen som sitter på min GLT 97:a och min R 96:a är precis samma.

Artikelnumret är: 9140386

Så om nu T5 skulle ha andra styrstopp, som dessutom är tjockare än dem som sitter på min R, så är jag väldigt intresserad av artikelnumret till dessa?
Löjliga priser XC70

Den förtjänsten låter liten i samm[…]

Behöver det repareras och därefter fylla[…]

Min gamla 745 -90 behöver en del kärlek.[…]

Är ovanligt med ljudmatta i 17" men det[…]