Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av budde922
#923899
Tjena!
Nu är det så att jag har tröttnat på min riktigt dåliga nattsyn så jag tänkte köpa extraljus till 855:an.

Det jag har tänkt att inhandla är detta.

biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Belysning/Extraljus/Fjarrljus-9-halogen-42321
(Hoppas länken funkar)

Det blir 3 av dessa, 2 med bred ljusbild och 1 med lång ljusbild.

Sen är jag lite fundersam om hur många paket med kablar och sånt man ska ha

biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Belysning/Belysning-ovrigt/Rela--och-kabelsats-for-extraljus-42600

Måste jag köpa 2 par av dessa? Ett till varje ljus eller räcker det med att jag köper en och skarvar på den sista lampan?

Hoppas någon förstår vad jag menar med det jag skriver. Om inte så får jag bättra mig! Hjälp uppskattas då jag är ganska grön inom området
av MickeM
#923914
Hej.

Det räcker med en sats.
Du behöver lite extra kabel och några extra flatstift, bara.

Många överdriver kabel och relä.
Räkneexempel:

Tre stycken 55w halogen = ca 14 A.
55w x 3 = 165w / 12 V = 13,75 A.

Ett bilrelä brukar vara märkt 30A.

Ang kabelarea så vet jag ej vad Biltemas har, men jag gissar att det är minst 2,5 mm. Dvs upp till 16A.

Extraljussatser brukar ha två pluskablar ut från reläet, och två minus kablar.
Så att dela tredje lampan mellan de två befintliga + och även - duger utmärkt.
Bygla ifrån båda, alltså, så varje kabelpar driver 1,5 lampa.

(OBS, Om du prompt ska ha 100w lampor, får du gå upp i dimension.)

Använd 15 A säkring.

Isolera allt ordentligt, och se till att inga kablar klämms, eller skavs, att reläet sitter skapligt skyddat och att du får bra jord.

Micke.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#924008
MickeM skrev:Många överdriver kabel och relä.

Fördelen med att använda sepparata relän och säkringar är ju att skulle ett relä gå sönder så har du ju fortfarande 2 ljus kvar.
Visst, 2 ljus som är inställda för 3 ljus är ju långt ifrån optimalt, men det är iaf bättre än att gå från 3 ljus till bara strålkastarna.

Och ju mindre last ett relä behöver bryta, ju längre kommer det hålla. Men den skillnaden är väl inte direkt stor i det här fallet(om vi utgår ifrån ett 30A relä), som om lasten skulle vara bortåt 28-29A. Sen har ju mekaniska relän en begränsad livstid iaf så...


Nåja, nu börjar jag med mitt offtopic igen... Ett relä fungerar alldeles utmärkt, men sepparata relän har sina fördelar. :)
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]