Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av VicVega
#923563
Har en v70 tdi -97:a som ger mej gråa hår! Växlarna kan hoppa ur när som helst, för att sedan inte finnas alls. Dvs : jag kan lägga i vilken växel som helst och släppa upp kopplingen å inget händer! För att sedan bara fungera igen? Kan hända när som helst, varm eller kall spelar ingen roll. Går jättefint i lådan när den går, inga oljud eller skrap. Nån med ideer? Vicke...
av MickeM
#923679
Hej.

Låter konstigt på en manuell låda.

Är du helt säker att det inte är kopplingen?
Jag tänker på slavcylinder som hänger sig, tex.

Jag har aldrig hört talas om en manuell låda som bara funkar ibland, men visst, allt kan hända.

Skulle vara oerhört intressant att ta isär den och kolla.

Hur kommer det igång igen?
Slår den plötsligt i med en dunk, eller efter omstart med kopplingen?

Micke.
av VicVega
#923685
Just så är det, rätt va det är funkar det bara. Har inte rivit isär nåt ännu. Börjar tro att det är lagret till kronhjulet som lämnat in, så det hamnar ur sitt läge. Om jag tar en kofot och bryter lite försiktigt på inre drivknuten på vänster sida så kan jag röra på den alldeles för mycket, den borde väl vara nästan helt stum? Om drivknuten är trasig borde den väl inte bete sej så här?
av MickeM
#923904
Hej.

Jag tycker att den borde föra ett herrans väsen om det vore lagret till kronhjulet
Både när den greppar och när den inte.

Du beskriver inte hur det blir när den plötsligt drar igen.

När växeln åker ur, är det friläge, oavsett vilken växel du lägger i, eller hur?
Om du låter kopplingen vara uppe, och du gasar, låter det nåt då? (Utom motorn givetvis)
Slår växeln i igen plötsligt i farten med ett ryck?
Måste du stanna och lägga i växel och starta med kopplingen, för att den ska driva igen?

Inne drivknuten har ett litet glapp i sidledd om man känner på den.
Någon millimeter.
Jag tvivlar på att det finns nog med plats i diffhuset, för så stort glapp att kronhjulet kan gå fri från pinjongen.

Nåt knas med växellåda eller koppling är det, så lådan måste ner oavsett.
Fundera på om bilen är värd pengarna, eller arbetet om du gör det själv.


Micke.
av rid54
#923940
Har man fortfarande kronhjul o pinjong när motorn är tvärställd? Det är väl liksom bara vanliga drev, det vore ju enklast...

När växel hoppar ur, som du säger, är då spaken i friläget, eller ligger den kvar i den växel du körde på? Kan du provocera fram att den släpper genom att gasa/bromsa? När du lägger i växeln igen, menar du då att bilen ibland inte kan/vill dra i alla fall?

Glöm inte att de yttre drivknutarna kan gå sönder också.
av VicVega
#924053
Nej växelspaken ligger kvar, den halkar inte till neutral. Har inte provat att provocera nåt. Har haft den upplyft på bockar och testat, likadant då. Beträffande ljud så finns det ett som inte ska vara där, svårt att beskriva. När jag släppte ner den fungerade den igen. Nu står den parkerad. Vore synd att skrota ner den "bara" 41000 mil,lb-reggad, hyffsat fräsch för sin ålder...
av rid54
#924069
Jag har svårt att föreställa mig en växellåda eller en diff gå "nästan sönder" och inte föra ett rackarns oväsen. En främre drivknut kan vara boven här (inre eller yttre). Jag skulle kolla dem först, för det är enklare att byta dem än att ta ner hela växellådan. Är knutarna OK allihop så är det ju tyvärr nåt inuti lådan.
av *pettson*
#924156
Det är ju inte skitsvårt att gå ur bilen för att se om kopplingsgaffeln gått tillbaka som den ska? Det går att känna på den manuellt också.
Lådan lär vara intakt. Det är lamellerna som kärvar såpass på axeln att kopplingen inte släpper när pedalen släpps. Det händer både nu och då. Och...NEJ det finns inga dundermedel eller sprayer som löser problemet.
Låda ner och full service på ingående axel och stödrör gäller. Ny koppling ska monteras.

I övrigt används pinjong och kronhjul i dessa lådor med. En helt vanlig diff som i 98% av alla lådor för framhjulsdrivet.
Bakfjädrar.

Kolla Skandix i Tyskland också, sök p&a[…]

Börja med att plocka loss tryckgivaren nä[…]

Ser ut att komma från det lilla hålet […]

Din LMM (MAF) är bytt och den är fel ti[…]