Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mikaelm
#923041
På min V70XC -00 som har gått 22500 mil, så har det senaste veckorna börjat komma ett morrande ljud framifrån.

Provade att ha bilen avstängd och ha neutralläget i och rulla utför en backe, och även då kom ljudet. Antar därför att det skulle vara ena hjullagret fram som är på väg att ge upp - men det blir inte värre vid körning med fullt rattutslag, vilket brukar vara vara normalt vid hjullagerproblem.
Och det har endast kommit några gånger och däremellan hörs inget.

Ljudet låter ungefär som när det är fel på ABS:en, t.ex. om kuggkransen är sliten, men då försvinner det när man bromsar till.

Kan ett hjullagerproblem yttra sig på detta sätt, eller vad skulle det kunna vara?


/ Mikael Markström
av TobbeViktor
#923044
Att hissa upp bilen, snurra på hjulet och känna med ena handen på fjädern brukar vara ett sätt.
Brukar vibrera/durra ganska bra i fjädern om lagret är slut.
De hjullager som jag bytt har också "morrat" när man kört. Lite varierande beroende på hastighet, tror mina lät mest i 40-70 km/h innan jag bytte. Sen lät det även mer vid belastning, t.ex. vid inbromsning innan en rondell. Vänster hjullager i detta fall.
av PTV
#923240
Dåliga hjullager morrar och dåliga drivknutar knackar.
S80 T6 AWD -08

ar en S80 awd v8 -07 med dynaudio. Kan du vara […]

@Officefb , Enklast är väl att köp[…]

Intressant video på hur bilarna byggs i fabr[…]

Hej på er Hjälper barnbarnet med hans E[…]